2014-08-03 07:00:00 • 12 min lezen

Ian McLagan & The Bump Band - United States

Ian McLagan and the Bump Band Label: Eindoordeel: 8

Ian McLagan is een veteraan in de pop rock wereld. McLagan was een van de eerste leden van The Small Faces, waar later Rod Stewart en Ron Wood bij voegden. Na het uiteen vallen van The Faces ging hij mee met Ron Wood naar The Rolling Stones. Hier werd hij de spook toetsenist zowel op plaat als live. Door geen deel uit te maken van de band kreeg hij de mogelijkheid om als sessie muzikant producten te leveren bij Bob Dylan, Melissa Etheridge, Bruce Springsteen en John Mayer. Tevens maakte hij deel uit van de band van Billy Bragg.

Naast enkele solo albums, maakt hij deel uit van de Bump Band. Deze albums kennen een doorsnee van de bovenstaande bands. Met het nieuwe album “United States” is het ook niet anders. De laid back rock and roll van How Blue of de blues rock van “All I Wanna Do” brengt relaxte Rhythm & Blues waar bovenstaande artiesten mindere versies van hebben uitgebracht. Het is dan ook een goede plaat van deze Britse popveteraan. Goed voor de zwoele zomeravonden aan het kampvuur. Natuurlijk staan de toetsen hier centraal, al is het deuntje in “Pure Gold” iets too much, maar wordt ruimschoots gecompenseerd in het “Don’t Say Nothing” en het “Love Letters” dat op het lijf van Rod Stewart is geschreven.

Het is dan ook jammer dat vaak deze veteranen geen aandacht krijgen. Vele muzikanten van de Britpop uit de jaren 60-70 staan nog steeds op diverse podia. Men verrast vooral de jonge generatie als het gaat om de live shows al staat hij voornamelijk op de bühne in zijn woon omgeving Texas.