Ida Mae - Click Click Domino

Label : V2

2021-07-27 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Blues / Folk / Soul
8,5

Ida Mae - Click Click Domino

Na het meer dan goed ontvangen debuutalbum Chasing Lights moest ook het Britse duo Ida Mae hun tour afbreken vanwege de pandemie. Het gaf ruimte om in hun huidige woonplaats Nashville aan nieuw materiaal te werken met dit tweede album Click Click Domino als eindresultaat.

Onderscheidend
Het oorspronkelijk uit Norfolk afkomstige Britse duo Ida Mae trok als echtpaar naar Nashville om daar hun carrière verder uit te bouwen. Chris Turpin and Stephanie Jean hadden al een muzikaal verleden (o.a. Kill It Kid) maar vooral de Amerikaanse muziek is van invloed geweest op het onderscheidende geluid van de band. Ook voor dit album kiest het duo voor een mengelmoes van stijlen, zijn er bijdragen van gastmuzikanten en maakt men af en toe gebruik van niet alledaagse instrumenten zoals een “string banjo”, een ukelele, een meer dan honderd jaar oude salongitaar,  een Mandolinetto en een Indiaanse buffelhuidtrommel om maar wat te noemen.  Het tekent het lef van de band door te openen met het mooie ‘Road To Avalon’; op het intro horen we een banjo, vervolgens is daar de herkenning met de meerstemmigheid en daarna wordt het nummer nog verder uitgebouwd door de elektrische gitaar en drums. Bij dit knappe staaltje van Americana zien we met gesloten ogen als het ware de uitgestrekte landschappen van de VS aan ons voorbij trekken.

Van Americana tot en met Soul
Vervolgens is er de titelsong, ‘Click Click Domino’,  de eerste echte “powersong” op dit album waar we goede vriend en Bluesrocker van het duo Marcus King op gitaar een onuitwisbare indruk horen maken.  De ‘Click’ is uiteraard een directe verwijzing naar ons leven op sociale media dat soms uit alleen maar “clicks” bestaat. Vervolgens is er met ‘Line On The Page’ weer zo’n smaakvolle ballad die zorgt dat de band als vanzelf weer de balans hervindt en het initiatief terugneemt om ons mee te nemen in hun verhaal. De stemmen van Chris en Stephanie kleuren perfect bij elkaar of het nu het rauwe randje is of dat het liefdevol klinkt. De band weet zo moeiteloos te schakelen tussen diverse muziekstijlen variërend van vuige blues tot meer country en Americana georiënteerde nummers om vervolgens weer Folk en Rock aan te tikken. Eigenlijk kan elke muziekliefhebber waarschijnlijk iets van zijn of haar voorkeur in dit album terugvinden. Qua beleving doet het deze recensent terugdenken aan het memorabele Raising Sand album van Alison Krauss en Robert Plant.

Broeierige Americana
‘Raining For You’ klinkt wat meer ingetogen en neigt naar Folk, het semi-akoestische ‘Calico Coming Down’ ademt de “southern soul”, ‘Mountain Lion Blues’ is een vet aangezette Bluesrocker en ‘Little Liars’ is een heerlijk broeierige Americana-nummer met een vocale hoofdrol voor Stephanie Jean. Zo blijft dit album van bijzonder hoge kwaliteit en zeer gevarieerd. De al eerder genoemde King is niet de enige gastmuzikant op dit tweede album want op de stuwende rocker ‘Long Gone & Heartworn’ is het Greta Van Fleetgitarist Jake Kiszka dit de gitaar laat spreken. Overigens is Marcus King ook nog bij de rocker ‘Deep River’ prominent aanwezig met zijn gitaar. Met de laatste twee songs, ‘Sing A Hallelujah’ en ‘Has My Midnight Begun’, trakteert het duo ons nog op twee prachtige, wat rustigere nummers. Mooi qua opbouw, iets ingetogener maar nog steeds met een ongekende urgentie.

De rode draad op dit album vormt de diversiteit aan stijlen, de meerstmmigheid tussen Chris en Stephanie en toch wel het wat zuidelijke karakter van de plaat. Het is spannend, soms broeierig om vervolgens te rocken maar het is vooral origineel. Een topalbum. Veel luisterplezier.

Americana / Blues / Folk / Soul