2014-02-26 07:00:00 • 3 min lezen

iET - So Unreal

Label: Analogypsy Records / Coast to Coast Eindoordeel:8

Met So Unreal staat iET weer in de schijnwerpers. Een album dat tot stand is gekomen met de hulp van de Grammy Award-winnende producer Russel Elevado (Erykah Badu, Alicia Keys). Elevado heeft een zodanige invloed gehad dat het geluid van deze Schiedamse veranderd is. Het geheel klinkt volwassener en lijkt het alsof ze één is met de (begeleidings)band.

De invloed van de producer is voelbaar aanwezig De samenwerking met Elevado is blijkbaar een bewuste. iET, alias Lisa van Vliegen, is onder de indruk van "de sound" die hij weet te produceren en over te brengen. Haar voorgaande werk klinkt toch wat meer alsof het in een kleine studio is opgenomen (vandaar de opmerking Kitchen Recordings)  en dit album brengt een ander geluid voort, dus in die doelstelling is de samenwerking geslaagd. Opener 'Fool' is een mooie mengeling van een eigentijds popgeluid en een vleugje jazz. Het nummer 'Time' (ook te horen op The Kitchen Recordings Volume 2) wordt door Lisa als een energieke funky track neergezet. Prima gitaarspel, hier en daar wat blazers en het eindresultaat mag er zijn. Ook is Lisa in staat om nummers erg "klein" te houden en weer terug te keren naar het geluid van haar eerdere albums.  'Something Out There' is eigenlijk niet meer dan de stem van Lisa, vergezeld van een akoestische gitaar.

iET kan alle stijlen aan Over de gehele linie is het album een mengeling van pop, jazz, funk, soul. Noem het licht verteerbare popmuziek met onmiskenbare soulinvloeden. Als je de stem van Lisa in gedachten voor een moment zou inwisselen voor een stem à la Anita Baker zou je in 'Innocence'  en 'The Sunlight' heel makkelijk  "bruine" soulnummers kunnen herkennen. Laatstgenoemde is één de betere tracks op dit album. Ook is het niet vreemd als je de composities zo nu en dan aan het geluid van Erykah Badu denkt. Bij 'Hold On Tight' neemt Lisa je weer mee naar dat lekkere funky geluid dat extra kracht krijgt door haar stem. Creatief hoogtepunt is wellicht ‘Stay’ waar Lisa diverse stijlen in één nummer moeiteloos aan elkaar rijgt en waar de melodie van de coupletten als een warme deken voelen. Als toegift worden we nog getrakteerd op een "hidden" track; 'Great Gig In The Sky', een cover van Pink Floyd. Natuurlijk staat de muziek op de eerste plaats maar de cover is zo mooi dat alleen dat al een reden is om de cd zelf aan te schaffen en niet te downloaden

Eindoordeel Het eerste album nieuwe stijl zullen we het maar noemen. Het is eindresultaat is een aangename mix van muziekstijlen geworden. Voeg daarbij de mooie en warme de stem van Lisa van Vliegen en het geheel wordt versterkt. Begeleid door een aantal prima muzikanten is het een album geworden van internationale allure en dat is absoluut een compliment waard. Het artwork is keurig verzorgd al is het wel jammer dat alleen de tekst van ‘Something Out There’ is afgedrukt. Veel luisterplezier.

IET live:

27 februari 2014 Eendracht Festival, Rotterdam 20 maart 2014, Bird, Rotterdam