Iggy Pop – Pop Post Depression at the Royal Albert Hall

Label: Caroline

2017-05-28 07:00:00 • 2 min lezen

8

De titel “Godfather of the Punk” kreeg hij als zanger van the Stooges. De band uit de jaren 60-70 brak regelmatig de hele tent af waarbij politie regelmatig in actie kwam. Onder zijn solo naam Iggy Pop maakt James Newell Osterberg de hits. Hij schreef samen met David Bowie de klassiekers China Girl en men produceerde elkanders albums. Bowie nam de zangstijl aan van Pop en werd legendarisch beroemd. Iggy Pop kreeg zijn legendarische titel pas veel later, wanneer blijkt dat hij veel invloed had op de huidige grunge en rockbands.

Afgelopen jaar stond Iggy Pop op diverse podia met een gelegenheidsformatie dat bestond uit Matt Helders (Artic Monkeys) Dean Fertita (Queen of the Stone Age) en QotsA frontman Josse Homme. Homme stuurde een berichtje naar Pop op een album te maken en zo ontstond een nieuwe band rondom Iggy Pop.

De show in de Londense Royal Albert Hall is inmiddels op diverse schijven te verkrijgen. De energie spat van de plaat en de songs worden levendiger wanneer je de band in bv. Paradiso hebt kunnen bewonderen.
Naast songs van het nieuwe album waaronder “Gardenia”, “American Valhalla” en “In the Lobby” (eigenlijk ontbreekt alleen het nummer “Vulture”) komen ook de oude klassiekers van Iggy Pop voorbij. Wanneer je je grote doorbraak “Lust For Life” als opening gebruikt, geeft Pop aan dat hij er zin in heeft. “The Passenger” en het Bowie gecoverde  “China Girl” zijn songs die niet op de set mogen ontbreken.  Om het feest af te sluiten kiest Pop voor het nummer “Succes”.

Het geeft weer hoe Pop in zijn vel zit tijdens dit project en dat hij er nog steeds zin in heeft. Al is hij inmiddels 70 jaar, hij beweegt zich nog steeds als een beest op het podium. Vol energie, met een slepend been en bloot bovenlijf waar je je opa niet mee wil zien lopen.  Maar Iggy is een legende en dan mag dat want hij doet gewoon wat hij wil. En dat maakt iemand een legende.