2016-03-20 07:00:00 • 8 min lezen

Iggy Pop - Post Pop Depression

Iggy Pop - Post Pop Depression Label: Caroline Eindoordeel: 8

De Amerikaanse zanger van The Stooges, nog de voorloper van de punk, kent al een eeuwig durende carrière. Voor Nederland is de meestbesproken clip van Top pop het “Lust For Life” waarbij Iggy Pop de halve studio verbouwde tijdens deze opname. Maar natuurlijk is hij geniaal als muzikant en scoorde hij hits met Candy, The Passenger en Real Wild Child. Daarnaast is hij de schrijver van het de hit “China Girl” van David Bowie. Hier wordt dan ook de basis gelegd voor de vriendschap tussen deze twee iconen. Hoewel China Girl geschreven is voor het Pop album The Idiot in 1977 kreeg het in de jaren 80 de hitversie van Bowie. De samenwerking met Bowie in die tijd bracht beide heren tot een creatieve hoogtepunt. “The Berlin Years” is de korte samenvatting van de beide heren in Berlijn. Bowie maakt hier “Station To Station” “Lodger” en “Heroes” en speelt op het album de toetsen voor Pop. Hoewel Iggy niet veel in de verhalen van Bowie voorkomt was hij zijn steun en toeverlaat op muzikaal vlak. Op dit album gaat Iggy Pop terug in de tijd. “German Days” en de “China Girl’ klankschalen van American Valhalla als opening en eindigen met de tekst “I m nothing but my name..” past in het gedachtegoed van Bowie. De tijd dat Pop en Bowie er doorheen zaten bracht hun naar Berlijn waar men opkrabbelde (Post Pop Depression) bracht het succes. Nu heeft Pop zijn band weten te vormen met Artic Monkies drummer Matt Helders en Queen of the Stone Age leden Joss Homme, Dean Fertita en Troy van Leeuwen. Het album kent dezelfde sfeer van de Berlin Years al is het nu in een modern jasje gegoten. “Chocolate Drops” en Vulture zijn heerlijke Pop songs die donker van aard zijn en toch indringend. Het is nu al zover dat dit de aankondiging krijgt dat dit het laatste album van Iggy Pop zal zijn, maar hopelijk is het een begin van vruchtbare samenwerking met Queen of the Stone Age. 10 mei staat de band in de HMH te Amsterdam En zal deze zomer op diverse festivals te zien zijn.