2015-12-22 07:00:00 • 11 min lezen

Il Divo - Amor & Pasion

Label: Syco Music / Sony Music

De vier heren van Il Divo brachten onlangs met Amor & Passion hun zevende studioalbum uit. Waarschijnlijk zal dit album na het debuut uit 2004 het meest ambitieuze zijn aangezien het ditmaal geheel Spaanstalig is.

De zoektocht naar het succesverhaal Het begon zoals we weten ooit als een soort van zoektocht. Hitmaker Simon Cowell was na het horen van ‘Con Te Partiro’ van Andrea Bocelli en Sarah Brightman zo onder de indruk van de opera- en klassiek aandoende klanken dat hij op zoek ging naar een viertal die ook muziek in deze stijl tot een succes zou kunnen maken. Noem het een moderne versie van pop meets classic. Zijn zoektocht bracht hem bij de Zwitserse tenor Urs Bühler, de Amerikaanse tenor David Miller, de Spaanse bariton Carlos Marin en de Franse popzanger Sébastien Izambard. Het titelloze debuutalbum Il Divo bereikte in Nederland de hoogste positie in de Album Top 100 en inmiddels hebben de heren wereldwijd meer dan 30 miljoen platen verkocht. Kortom, we kunnen niet anders concluderen dan dat de heer Cowell er kijk op heeft.

Latijns Amerikaanse muziek met hun ritmes Zoals aangegeven beheerst Il Divo als geen ander de kunst om oude en redelijk recente songs met een zweem van klassiek te omgeven. Ook op Amor & Pasion lukt dat weer en op dit album is het dan ook speciaal dat alles in het Spaans wordt gezongen; daar ligt voor Il Divo op Amor & Pasion de uitdaging, de kracht en de ambitie van dit viertal. De ballades, de tango en andere Latijns-Amerikaanse geluiden en ritmes rollen over elkaar heen. ‘Abrazame’ is een klassieker van Iglesias maar de heren gaan veel verder in de tijd terug. Luister naar de smaakvolle versie van ‘Quizas, Quizas, Quizas’, waarvan het origineel uit 1947 stamt, geschreven door de Cubaanse schrijver Farrès en door menig wereldartiest gecoverd. Meest in het oog springende nummers zijn ‘Volver’, een Argentijnse tango, ‘Si Voy A Perderte’, dat we vooral in de uitvoering van Gloria Estefan kennen en natuurlijk het mierzoete ‘A La Mujeres Que Ame’, oftwel ‘To All The Girls I’ve Loved Before’.

Eindoordeel Wat de heren doen heeft op zich niet zoveel met popmuziek te maken. Dat ze er succes mee hebben moge duidelijk zijn. Amor & Pasion is hun ode en interpretatie aan de Latijns-Amerikaanse muziek met hun typerende smaken, kleuren en muziek. Il Divo heeft twaalf songs uitgekozen en zet deze op hun eigen wijze neer en dus zal ook Amor & Pasion succesvol zijn en zal de liefhebber van dit genre er van kunnen genieten. Zongen de heren de afgelopen jaar in het Italiaans, nu is het Spaans. Een romantisch cadeau onder de kerstboom. Veel luisterplezier.

Il Divo live : 25 mei 2016, Ziggo Dome, Amsterdam