2015-02-16 07:00:00 • 6 min lezen

Ilen Mer - The Things That Sleep In The Woods

Label :Eigen Beheer Eindoordeel : 7

Het is inmiddels de trend in Nederland dat talenten als talenten gebombardeerd worden wanneer ze aan de Idol’s, Voice’s en X-Factor’s van deze wereld op tv meedoen en deze ook nog winnen. Maar is dit wel zo? Er zijn ook veel Nederlandse bands die daadwerkelijk overlopen van het (muzikale) talent en die zo ontzettend veel moeite moeten doen om dat hoogste podium te halen.

Crowdfunding Een mooi voorbeeld is de Tilburgse band Ilen Mer. Alle vijf de muzikanten hebben een Rockacademy achtergrond en hebben via een crowdfundingproject hun droom kunnen waarmaken; het opnemen en produceren van een eigen album. Overlopend van talent, beschikken over meer dan prima muzikale kwaliteiten en een keuze durven maken voor een muzikale lijn. Het resultaat mag er zijn. Vorige week was de albumpresentatie van het debuutalbum van Ilen Mer dat als titel The Things That Sleep In The Woods meekreeg.

Musical Saw Het album neigt meer naar folk als naar indie. Merit Visser beschikt over een mooie, heldere stem die door het hele album nadrukkelijk aanwezig is. Ook maakt men regelmatig gebruik van een tweede stem. Zo ook bij de mysterieuze opener ‘Us Wolves’, waarbij de stem van Merit je meeneemt door de diverse laagjes van het nummer. De band besteed veel aandacht aan details en het gebruik van niet alledaagse instrumenten zoals de “musical saw”. Ook drummer Nils van der Slikke staat regelmatig in de spotlights met zijn werk op de drums en de percussie. ‘Diving Bell’ is zo’n nummer dat gaandeweg uitgroeit tot een krachtig nummer maar waarbij je hele kleine details blijft horen.

Blazers en strijkers Op sommige nummers, zoals ‘Dreamer’ maakt Ilen Mer gebruik van gastmuzikanten op blazers en  strijkinstrumenten. Dit geeft het geheel nog wat meer karakter. ‘Dreamer’ en ‘Blind Man’ zijn hele kleine liedjes waarbij vooral de laatste een prachtige, heldere sound heeft. Merit zingt en Joerie Dekker speelt gitaar; eenvoud en puur. Luister ook naar ‘Desert’ en ’Fireflies’, nummers die tot de hoogtepunten van dit album behoren. Titelsong ‘The Things That Sleep in The Woods’ duurt maar ruim anderhalve minuut maar in die korte tijd weet de band het onheilspellende wél over te brengen. ‘Treehouse’ is terecht de afsluiter en zou het als single wellicht goed doen; vanuit het geluid van de piano en de stem van Merit wordt het nummer gaandeweg opgebouwd tot een melodieus popnummer.

Melodieus, sfeervol, oog voor details en een eigen geluid. Karaktereigenschappen die toegeschreven kunnen worden aan de band Ilen Mer. Vijf muzikanten die hun eigen idealen hebben, keuzes durven te maken en samen een meer dan prima debuut afleveren met The Things That Sleep In The Woods. Laten we hopen dat hun muziek door een breed publiek wordt opgepikt zodat er een vervolg gegeven kan worden. Tijdens de albumpresentatie werd ook duidelijk dat ze live erg goed zijn. Kortom, weer een groeibriljantje in het landschap van de Nederpop. Veel luisterplezier.