2015-09-19 07:00:00 • 9 min lezen

Imperial State Electric – Honk Machine

Imperial State Electric – Honk Machine

Label: Psychout Records

Eindoordeel: 7,5/10

De kunst

Nicke Anderssson weet wel hoe hij een goede classic rock vibe moet oproepen. Dat deed hij al in zijn oer-bandje Hellacopters en ook in zijn “nieuwe” bandje Imperial State Electric is het één en al good time rock ‘n’ roll wat de klok slaat. Dit is alweer het vijfde album van het gezelschap rond Andersson en misschien is dit ‘Honk Machine’ wel de meest gerealiseerde van het stel. Net zoals platen uit de jaren ’60 en ’70 soms klonken alsof ze in één klap en zonder al te veel nadenken op de band waren gekwakt, zo klinkt ook dit album volkomen moeiteloos. Weinig overdenking en gewoon puur gericht op het overbrengen van het moment. Of dat nu in de Kiss-achtige opener ‘Let Me Throw My Life Away’ is, of op een meer Motown-achtige ballad als ‘Walk On By’ is: alles klinkt ongecompliceerd en recht uit het hart. En divers ook, want ISE is alles behalve een one trick pony.

To The Point

Dat de mannen recht op hun doel afgaan is de grootste verdienste van dit ‘Honk Machine’. Het album klokt net iets meer dan een halfuur en ook op de nummers zelf is geen grammetje vet te bekennen. Geen gitaarsolo’s die het geheel oprekken tot het uit z’n voegen barst, nee, gewoon zeggen wat je te zeggen hebt en dan weer door naar het volgende. Wat ook een verdienste is, is dat de mannen weliswaar zo retro (en gedreven!) klinken als de pest, maar dat het niet retro op een moderne manier klinkt. Als je mij had verteld dat dit album ergens begin jaren ’70 was uitgekomen had ik je ook zondermeer geloofd. Daar is de productie ook naar, die weliswaar een beetje vol en schel klinkt, maar die juist daardoor klinkt als zovele platen uit de indie-scene van die tijd. Alleen een rocksong als ‘Lost In Losing You’ klinkt, naar de maatstaven van deze plaat gemeten althans, relatief modern en daardoor ook meteen vrij standaard (alhoewel het drumstuk in het midden wel echt een hele leuke vondst is).

Onderscheid

Vlak daarna revancheert de plaat zich echter weer meteen met bijvoorbeeld een heerlijke classic rock song als ‘Colder Down Here’ dat even zozeer Edwyn Collins als Blye Öyster Cult is. Ook hier weer de complete makkelijkheid waarmee Andersson en de zijnen zich kwijten van hun taak en waarna ze zich, eveneens weer makkelijk, storten in een stukje James Brown on steroids in afsluiter ‘It Ain’t What You Think (It’s What You Do)’. Het maakt dat het album een genot is om naar te luisteren en dat het, vreemd genoeg, veel langer klinkt dan haar werkelijke speelduur. Op een positieve manier. Wel moet gezegd worden dat, ondanks dat alles meer dan prima en lekker klinkt, ik de echte memorabele songs mis hier. Na het album een keer of wat geluisterd te hebben blijven niet veel nummers erg lang hangen waardoor dit album weliswaar een prettige luisterervaring is, maar niet echt uitnodigt om nog vaak naar terug te keren. En dat hadden die albums uit de jaren ’60 en ’70 dan weer wel. ‘Honk Machine’ is daarmee een plaat geworden die even makkelijk klinkt als dat ze lijkt te zijn gemaakt en waarin met name de invloeden hardop mogen spreken. Eigen inbreng wordt hierbij node gemist waardoor Imperial State Machine haar roots maar niet weet te overstijgen. Voor een oppervlakkig pleziertje is hiermee niets mis, maar voor mensen die bepakt en bezakt zijn met muzikale kennis uit de invloedsjaren zal ‘Honk Machine’ alleen die glimlach van herkenning oproepen. Als dat het doel is van Andersson cs. dan is haar missie met verve geslaagd. Voor een ieder die echter het nieuwe in de retro zoekt lijkt ‘Honk Machine’ er eerder eentje voor de Spotify playlist dan voor het CD-rek in de huiskamer. Welke van die twee het ook wordt: het album biedt hoe dan ook dertig minuten aangenaam vertoeven in een bad vol klanken uit lang vervlogen jaren. Gebracht met passie en overtuiging en met het hart op de juiste plaats.

Dynamic Range Value: DR6

Eindoordeel: 7,5/10