2019-07-23 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop / Rock
8

Imperial Teen - Now We Are Timeless

Imperial Teen is terug met een nieuw album. Toch min of meer onverwacht na een adempauze is daar nu het zesde album Now We Are Timeless.

Faith No More
In 1996 maakten we al kennis met dit Indiepop/rock viertal uit San Francisco met hun debuutalbum Seasick, maar frontman Roddy Bottum had tijdens de carrière van deze band vaak keuzeproblemen want hij maakte ook deel uit van Faith No More. Nu, na een adempauze van 7 jaar na hun laatste album is dus dit nieuwe album dat eigenlijk best als een logische keuze klinkt. Na zo lang mee te draaien in de business is het niet vreemd dat dit album prima klinkt en dat bewijst de band met de al eerder uitgebrachte single ‘We Do What We Do Best’, een nummer dat een beetje richting Indierock neigt. Maar de band laat zich niet makkelijk in een hokje stoppen. Luister maar eens naar ‘I Think That’s Everything’ dat duidelijk invloeden uit de jaren ’80 in zich heeft toen de synthpop hoogtij dagen vierde.

“Sixties”
Ze hebben San Francisco als “homebase” maar voor dit album werden steden als New York, Denver en Los Angeles uitgezocht voor het schrijven van songs en het maken van de opnames. Verschillende zangstemmen zorgen ook voor de variatie waardoor er bij elke track wel iets van een verrassing te herkennen is. ‘Don’t Wanna Let You Go’ is misschien wat minimalistisch terwijl bij ‘How We Say Goodbye’ weer muzikale versieringen uit de kast worden gehaald zoals het spelen met de drumsticks door Lynn Truell. ‘Walkaway’ is erg poppy en catchy en met een nummer als ‘Parade’ krijgen we een vleugje “Sixties” terug en horen we Bottum nog een keer vocaal de hoofdrol opeisen. Afsluiter ‘Timeless’ is één van de sterkste tracks van het album en met een knipoog naar de 80’s  leunt dit nummer wat nadrukkelijk op de synths maar door de vloeiende melodie krijgt het wat romantisch mee.

De sound van de band op dit zesde album is herkenbaar maar toch eigentijds. Iedereen weet precies wat van hem of haar verwacht wordt en doordat er ook meerdere mensen de zang voor hun rekening nemen is er meer dan voldoende variatie. Kortom, niet vernieuwend maar wel onderhoudend en kwalitatief meer dan in orde. Veel luisterplezier.

Indie / Pop / Rock