2014-11-29 07:00:00 • 9 min lezen

In This Moment - Black Widow

In This Moment – Black Widow

Label: Atlantic

Eindoordeel: 6/10

Latex & High Heels

Jawel! Frontvrouw Maria Brink van de Amerikaanse band In This Moment weet wel hoe ze een sexy pose neer moet zetten op de cover art of op het podium. Niet alleen domineert ze op dat vlak de band maar ook de muziek lijkt eerder een vehikel voor haar veelzijdigheid als zangeres dan voor de bandleden zelf. Krijsend, grommend, engelachtig, agressief en jankend dansen haar stembanden over wat verder een wat anoniem aandoend palet van poppy industrial metal is. Het heeft wel wat weg van een theatrale mix van Linkin Park, Pink, en Otep en dat is denk ik zo specifiek als ik het kan maken.

Productie

Producer Kevin Churko (Ozzy, Slash) weet wel hoe hij een vette sound moet neerzetten en een deel van de charme van deze plaat zit ‘m dan ook hierin. Luister maar eens naar de enorme drum&bass in ‘Sick Like Me’ en ervaar hoe deze je op vol volume recht in de maag trapt.  Het verbergt door de bombast echter met name het gebrek aan echt memorabele songs en zet Brink nog meer in de schijnwerpers dan ze van nature al staat. Shinedown-zanger Brent Smith probeert nog wat tegen haar aan te zingen in ‘Sexual Hallucination’, maar moet het doen met een bijrol omdat Brink zich het hooggehakte voetlicht maar niet laat afpakken.

Songs

Ik noemde het al: memorabele songs. Of eerder: het gebrek daaraan. Met name de eerste helft van de CD lijdt hier ernstig onder (‘Sex Metal Barbie’ is de enige beklijvende track hier) terwijl de tweede helft een meer poppy route volgt en daardoor iets meer succesvol uit de verf komt. ‘Bones’, ‘Natural Born Sinner’ en ‘Bloody Creature Poster Girl’ zijn aardige exercities in bombastische, poppy metal terwijl ‘The Fighter’ (waarin Brink andermaal laat horen wat een fenomenale zangeres ze is) en afsluiter ‘Out Of Hell’ semi-succesvolle pogingen tot tranentrekkers zijn. Maar ondanks dat is het het toch allemaal net niet. De songs lijken ook veelal hetzelfde patroon te volgen van zacht couplet/hard refrein/zacht couplet/hard refrein hetgeen ook allemaal niet helpt. ‘Black Widow’ is daardoor met name de plaat van Churko en Brink geworden die beiden, op basis van hun kwaliteiten, veel beter materieel verdienen dan waar ze het hier mee moesten doen. Het is dan ook aan hen en hen alleen te danken dat dit album nog een (weliswaar krappe) voldoende scoort.

Eindoordeel: 6/10