Incubus - 8

Label: Caroline

2017-05-28 07:00:00 • min lezen

Rock
7

Incubus – 8

Het is duidelijk dat dit het achtste album van de band Incubus mag zijn. De rockband rondom de zanger Brandon Boyd kreeg begin 2000 een grote schare fans om zich heen. De albums Make Yourself en Morning View met singles “Wish You Were Here” en “Nice To Know You” gaf de doorbraak van de band. Wanneer ze in 2006 een enorme hit scoorden met “Love Hurts” was Incubus binnen de rock een gevestigde act. Vreemd genoeg moesten de fans 5 jaar wachten op de opvolger en daarna nog 5 jaar voor het album nummer 8.

Het werd afgelopen jaar tijdens hun shows duidelijk dat de band het moet hebben van hun songs uit het verleden. Al pre set voor dit album kreeg het publiek nieuwe songs te horen. Leuk maar daar hebben ze nu wederom een jaar op moeten wachten. Onder leiding van Dave Sardy (Skrillex) weet de band niet echt te vernieuwen. De songs  “State of The Art” en “Glitterbomb” zijn wat gematigde rocksongs die we van de band kennen. Het nadruk ligt hierbij vooral op de harde rocksound ipv. de afwisselende prog sound.
Natuurlijk horen de moderne bliepjes en mixen binnen de songs, wat Incubus boven de gemiddelde bands maakt. Al zijn de songs “Undefeated”, “When I Became A Man”/ “Familiar Faces” en het rustiger “Loneliest” mooie verhalen en uitblinkers op dit album, haalt dit het niet bij hun voormalige songs. Of dat komt omdat hun vorige producer Brendan O Brien hier niet van de partij is, wie zal het zeggen. Duidelijk is dat de geniale composities van toen op dit album niet meer voorkomen.

Objectief gezien is het wel een goed album ten opzichte van andere rock releases. Maar de verwachtingen waren iets hoger dat het geleverde resultaat.

Rock