2019-10-26 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Wereldmuziek
7,5

Indianizer - Nadir

Ze noemen het zelf “Psych-Tropical-Beat; het Italiaanse viertal Indianizer uit Turijn produceert in ieder geval een authentiek geluid waardoor we de band niet zo maar in een hokje kunnen plaatsen.

Op festivals als Eurosonic een goede indruk achtergelaten
Nadir is de titel van het inmiddels derde album van deze band en de zes nummers brengen inderdaad een op zijn minst bijzonder mix van stijlen en invloeden. Opener ‘New Millenium Labyrinth’ is wat dat betreft prima richtinggevend; met als basis een uitermate aanstekelijke en dansbare beat wordt deze track gaandeweg uitgebouwd met wat spoken lyrics, een funky gitaar, synhts en nog meer muzikale versieringen. Het resultaat, mede door de onderliggen beat, is dat het nummer een heerlijk hypnotiserende werking krijgt. Dat de band op festivals als Eurosonic en Surfana goed ontvangen werd is al luisterend naar deze muziek dan ook niet vreemd; het vraagt als het ware om live gespeeld te worden voor een enthousiast publiek.

Creools, Engels en Spaans
Geen beat maar wel interessant is vervolgens ‘Reyna Querida’ dat vooral gekenmerkt wordt door de aanwezig percussie en de wat duistere vocalen. Met nummers als ‘’Horoscopic (Saturn Returns) en ‘Sin Cleopatra’ combineert Indianizer de eerder getoonde ingrediënten en krijg je het gevoel aanwezig te zijn op een feestje op een zomers strand. Zo blijft de band vasthouden aan die ondefinieerbare mix van muzikale elementen en stijlen en zijn de overige tracks als ‘Aya Puma’ en ‘Ka Ou Fe?’ verfrissend. Overigens zijn Neon Hawaii’ (2015) en ‘Zenith’ (2018) de albums die eerder uitkwamen en met Nadir is de trilogie van de band compleet. De nadruk ligt vooral op de muzikaliteit want tekstueel is soms wat lastig te volgen door het gebruik van diverse talen (Creools, Spaans, Engels).

Nadir is op zijn minst een album waarmee de band Inidanizer buiten de lijntjes kleurt. Eigenzinnig met invloeden van diverse muzikale stijlen én talen en waarschijnlijk live een heerlijk aangename beleving. De ruim acht minuten durende opener is absoluut ook een ideaal nummer voor een zomerse playlist. Veel luisterplezier.

Indianizer live:
24 oktober : Cul du Sac, Tilburg
25 oktober : Bossche Brouwers, Den Bosch