Indrukwekkend debuut van Britse singer/songwriter Isaac Gracie

2018-05-04 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
9

Isaac Gracie - Isaac Gracie

Van het lekker ongedwongen liedjes schrijven op je zolderkamertje naar de druk die een platencontract met zich meebrengt. In een notendop is dat het proces dat singer/songwriter Iscaac Gracie de afgelopen twee jaar doormaakte.

Label : Virgin / EMI

De angst van het moeten presteren
Hij schrijft al liedjes vanaf zijn 14en maakte in zijn jeugd deel uit van het Ealing Abbey Choir. In 2016 was daar ineens het stemmige en akoestische  ‘Last Words’ dat Gracie via Soundcloud de ether en wereld in slingerde. Vervolgens was daar de EP Songs From My Bedroom en dat leverde hem zowaar een platencontract op bij Virgin/EMI. Tegelijkertijd betekent een contract dat de vrijblijvendheid toch wel wat verdwijnt én dat ineens mensen een mening hebben over jouw muziek en die vaak via diverse kanalen ventileren. Dat proces en bijbehorende gevoel vormt de inspiratie voor ‘Terrified’, de single die door Nederlandse radio-DJ’s alom omarmd wordt en de openingstrack is van het titelloze debuut van deze Britse songwriter.

Een krachtig geluid
‘Terrified’ is meteen raak en meteen wordt ook wel duidelijk waarom deze Brit vaak vergeleken wordt met Jeff Buckley. Ondersteund door piano ademt zijn stem als het ware melancholie, waarbij hij bij de coupletten écht aanzet. (‘I’m terrified/Maybe I wasn’t cut out for this’). Vervolgens is daar het al eerder genoemde ‘Last Words’, een nummer dat waarschijnlijk ook door een artiest als Ed Sheeran uitgebracht had kunnen worden. Toch laat Gracie al snel horen veel meer in zijn mars te hebben. Met je ogen dicht waan je jezelf bij ‘The Death Of You And I’ in een donkere bar maar bij het refrein trekt Gracie de registers open en komt er een ongekende kracht uit zijn stem. Overigens is dit nummer de moeite waard om echt goed te beluisteren vanwege de vele variaties waardoor het daadwerkelijk een muzikaal mini-verhaal wordt.

Breekbaar en melancholisch
Na het uiterst boeiende eerste deel van het album is het Gracie die ons meeneemt in zijn muzikale geesteswereld, die een aantal muzikale decennia doorkruist. Het lekker poppy klinkende en uptempo ‘Running On Empty’ vormt een mooi contrast met het breekbare ‘All In My Mind’. Bij de eerste zinnen van het akoestische ‘When You Go’ krijg ik als luisteraar het gevoel dat dit nummer overeenkomsten heeft ‘Wicked Game’ van Chris Isaak. Mooi, sfeervol en doordrenkt van melancholie zijn de wat rustigere nummers als ‘Telescope’ en ‘Silhouettes’. Vooral een nummer als ‘That Was Then’ trekt de aandacht als de singer/songwriter een wat hoger stemgeluid laat horen en we de wanhoop als het ware voelen. De aanwezige strijkers doen de rest. Afsluiten doet Gracie in stijl; met de ingetogen nummers ‘Hollow Crown’ en ‘Reverie’ weet hij nog één keer tot ieders ziel door te dringen.

Een droomdebuut. De jonge Brit geeft met dit titelloze debuut zijn visitekaartje voor de komende jaren af. Hij schreef alles zelf, was mede verantwoordelijk voor de productie en speelt meer dan verdienstelijk gitaar. Kortom, een talent om rekening mee te houden en een album waar we het komend jaar nog veel over horen want hij weet de juiste snaren te raken. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Isaac Gracie live
:
15 mei : Tivoli/ Vredenburg, Utrecht