2015-09-14 07:00:00 • 8 min lezen

Isbells - Billy

Label : Zeal Eindoordeel : 8,5

De Belgische formatie Isbells kreeg in 2009 de nominatie van “beste nieuwkomer” in 2009 in België en bracht eerder twee albums uit. Dit weekend was de release van hun nieuwe album dat de titel Billy heeft meegekregen.

Ups en downs De band Isbells draait vooral rond singer/songwriter Gaëtan Vandewoude. Dat was bij de twee eerdere albums (Isbells uit 2009 en Stoalin’ uit 2012) niet anders. Ook nu is dat weer het geval. Vandewoude heeft al het materiaal geschreven, bespeelt de meeste instrumenten zelf en heeft ook nog eens de productie van dit album voor zijn rekening genomen. Na een periode waarin het de band én Vandewoude het voor de wind ging kwam in 2013 de terugslag. De frontman beleefde een persoonlijk duistere periode maar vocht zich terug en schreef nieuw materiaal. Billy is hiervan het resultaat en is misschien wel persoonlijker dan ooit met hier en daar zelfs een autobiografisch tintje.

Persoonlijk en autobiografisch Het titelnummer vorm de opener en de reflectie naar de jeugd van Vandewoude wordt meteen duidelijk. Een lekker vlot lopend folk-achtig nummer met teksten die niets aan de verbeelding overlaten; “Billy Was A Sad Boy, He Didn’t Even Know, Until He Was Old Enough”. Misschien nog wel sterker is het daarop volgende ‘Nothing Goes Away’; iets spannender door de variatie, subtiel gitaarwerk en met een sound die je aan vervlogen tijden doet terugdenken. Toch tapt Vandewoude ook zo nu en dan uit een ander vaatje. ‘Calling’ is een wat dromerig nummer en bij ‘I Don’t Need Any Colour’ is de melancholie voelbaar en is de stem van Vandewoude breekbaar als nooit tevoren. Overigens compliment voor Gerd van Mulders die met zijn spel op de bugel een aanzienlijk aandeel in dit eindresultaat heeft.

Mooi artwork Zoals gezegd kan de band ook verrassen. ‘The Sound Of A Broken Man’ wordt prima opgebouwd van een rustig voortkabbelend folk nummer tot een puntgave popsong á la Fleet Foxes. Het nummer staat halverwege het album en vormt eigenlijk de opmaat voor veel moois. Bij het ‘Hand On The Chest’ en ‘Falling for You’ laat de band alle teugels vieren en schotelt ons twee heerlijke folk-pop nummers voor met de nodige tempowisselingen. De band laat hier absoluut horen waartoe het muzikaal in staat is, en dat is veel. Tussendoor is daar nog de fragiele ballad ‘When We Were Young’ die ook weer teruggrijpt naar de jeugdjaren van Vandewoude. Een jeugdfoto vormt ook de cover van het album. Die foto, met die ondeugende blik in de ogen,  maar dan uitvergroot als poster is bijgevoegd en op de achterzijde bedrukt met alle songteksten.

Eindoordeel Billy is een prachtig, persoonlijk album geworden. Vandewoude krijgt hulp van zijn vaste begeleidingsband hetgeen een meerwaarde betekent. Mooie composities met een knap instrumentarium en prachtige teksten. Een must-have voor de muziekliefhebber. Veel luisterplezier.

17 oktober : Ekko, Utrecht 11 november: Vera, Groningen 12 november : Patronaat, Haarlem 15 november : Mezz, Breda