Islet - Eyelet

Label : Fire Records

2020-03-12 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Psychedelia
7,5

islet - Eyelet

Islet is een band uit Wales die vooral bekend staat om zijn psychedelische popmuziek. Na twee volwaardige albums in 2012 en 2013 en de EP Liquid Half Moon uit 2016 is er nu eindelijk weer een volwaardig album. En niet toevallig is Fire Records het platenlabel waar Eyelet op uitgebracht wordt.

Psychedelisch
Met een simpele gitaarriff wordt ‘Caterpillar’ in gestart maar het duurt niet lang voordat de wat wereldvreemde synthklanken ons weer aan dat psychedelische herinneren. Voeg daarbij de haast fluisterende stem van Emma Daman Thomas en de wat diffuse drums en het plaatje is compleet. Die bijzondere, wat abstracte sfeer is iets dat we op het hele album tegenkomen. Of het nu het wat bombastische ‘Good Grief’ is, het met gedempte beats dansbare ‘Geese’ of het met “Electra-Pop” doorspekte ‘Sgwylfa Rock’; elk nummer heeft wel zo zijn eigen hooks.

Zoektocht
Overigens werd dit album ergens in de ruige wildernis van Wales opgenomen, ver van alles wat als bewoonde wereld beschouwd wordt. Net voordat de opnames begonnen kregen Emma en Mark hun tweede kindje en verloor Alex zijn moeder. De zoektocht naar dat evenwicht of die tegenstelling is het centrale thema van dit nieuwe album. ‘Treasure’, ‘No Host’ en ‘Florist’ zorgen voor een sterk centraal van Eyelet waarbij de aandacht toch wel naar het swingende ‘Clouds’ gaat, waarschijnlijk de beste track van dit nieuwe album. Dat psychedelische, wat ongrijpbare, vinden we dan vooral op het laatste deel weer terug met nummers als ‘Moon’ en het wat zweverige ‘Gyratory Circus’.

Islet heeft een ontwikkeling doorgemaakt, iets wat niet vreemd is als je beseft dat Emma en Mark inmiddels de ouders zijn van twee kinderen. Het lijkt alsof de band op zoek is naar een soort nieuwe identiteit, een soort volwassenheid. Dat uit zich in deze verrassende nieuwe plaat met elf songs die niet altijd even toegankelijk zijn, maar wel interessant. Veel luisterplezier.

Pop / Psychedelia