Isobel Campbell - There Is No Other...

Label : Cooking Vinyl

2020-02-17 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop
8,5

Isobel Campbell - There Is No Other

Wat ons betreft heeft het nieuwe album van Isobel Campbell (te) lang op zich laten wachten. Lang was het stil rondom de zangeres die we natuurlijk kennen van haar rol binnen Belle & Sebastian maar gelukkig is de Schotse met haar authentieke fluisterachtige stem nu terug met There Is No Other.

Los Angeles, California
De uit Glasgow afkomstige had een meer dan aansprekende carrière met Belle & Sebastian waarmee ze enkele succesvolle albums uitbracht. Na de breuk ging ze solo verder maar werkte ook nog met Gentle Waves en met Mark Lanegan. Hawk, uit 2010 was het laatste wapenfeit en sinds die tijd werkt ze eigenlijk aan There Is No Other maar door de nodige problemen met haar platenlabel is het nu pas uitgebracht. Sinds een aantal jaren is Los Angels is thuisbasis en opener ‘City Of Angels’ is dan ook een directe verwijzing en misschien wel een ode aan de stad. Met krekels op de achtergrond speelt ze meteen haar troefkaart uit …. die fluisterachtige stem die zich ergens op het snijvlak van Lana del Rey en Serge Gainsbourg bevindt en dan omgeven door een subtiel instrumentarium. Sfeervol, ingetogen en misschien zelfs wel breekbaar. Ook met ‘Boulevard’ hebben we een directe verwijzing naar de VS waarin ze het verschil tussen arm en rijk belicht. Die bescheidenheid loopt als een rode draad door There Is No Other, ondanks het feit dat Isobel moeiteloos verschillende stijlen combineert.

Tom Petty
Zo is ‘The Heart Of It All’ een mooi rustig countrynummer en ‘Hey World’ heeft een aangename Soul dat met een arrangement uit de  ‘60’s zo maar bij The Surpremes zou kunnen passen. ‘National Bird of India’ heeft dan weer een wat mysterieus Oosters karakter door de strijkers op de voorgrond en nergens is het contrast met de haast fluisterende stem en het dienende instrumentarium zo duidelijk. ‘Just For Today’ en ‘See Your Face ‘ zijn wat korte, Folk-achtige nummers met een haast fragiel karakter. Grootste verrassing is de keuze voor Tom Petty’s ‘Runnin’ Down A Dream’ dat door de drummachine een wat elektronisch karakter krijgt en het album een prettige impuls geeft. Vultures’ is misschien wel het meest exemplarische en karakteristieke nummer op There Is No Other; langgerekte vocalen, akoestische gitaar en een spaarzaam subtiel instrumentarium dat als een sluier om de stem van Isobel zweeft. Het poppy en ietwat vintage klinkende ‘Art Life’ en ‘Rainbow, dat door de percussie we een soort Bossa Nov-vibe meekrijgt, completeren het album.

Ondanks het ingetogen karakter weet Isobel Campbell toch veel stijlen met elkaar te combineren en natuurlijk is haar stemgeluid authentiek en haar visitekaartje. Heerlijk is om die toch wat West-Coast Folk-sfeer in haar muziek terug te horen. Laten we hopen dat we niet weer zo lang op een nieuwe plaat hoeven te wachten. Veel luisterplezier.

Folk / Pop