2015-10-10 07:00:00 • 4 min lezen

Israel Nash - Israel Nash's Silver Season

Israel Nash – Israel Nash’s Silver Season

Label: Loose Music

Eindoordeel: 8,5/10

Tijdmachine

Wetenschappers breken zich nog steeds het hoofd over hoe ze een tijdmachine moeten bouwen, maar sommige muzikanten hebben dat allang uitgedokterd. Neem nu de Amerikaanse bard Israel Nash "Gripka" die op zijn nieuwste album moeiteloos terug reist naar het jaar 1972. Toen Neil Young zijn legendarische album ‘Harvest’ op de wereld zette en je nog de tijd nam om met je maten achterover te hangen in een stel kussens met een fikse toeter in je mond om gezamenlijk naar de plaat te luisteren. Meteen vanaf opener ‘Willow’ weten we ons dan ook in uitstekend gezelschap en laten we ons wiegen door een heerlijke pedal steel die de klanken vol peace & love die het nummer voortbrengt draagt als een veertje op de wind. Welkom in de wereld die “retro” heet en waarin Israel Nash en de zijnen zich sinds voorganger ‘Rain Plans’ begeven. Een warm bad.

De toon gezet

Het openingsnummer zet meteen de toon voor de rest van het album. Of het nu de psychedelische workout is die ‘Parlour Song’ heet of juist het dromerige ‘The Fire & The Flood’: Nash ademt volkomen de sfeer uit van vergeten tijden en klinkt daarbij compleet natuurlijk. En dat is wel knap, want hoeveel hedendaagse bands proberen niet de sfeer van verloren tijden op te roepen en missen daarbij juist dat ene, cruciale ingrediënt: authenticiteit? Niet zo bij Nash die, net als een Jonathan Wilson, niet probeert te doen alsof. Dit is gewoon de muziek die uit hem komt. Hij schaamt zich er niet voor maar leeft zich er juist helemaal in uit. Het maakt van een song als ‘LA Lately’ een werkelijk schitterend stukje jaren ’70 Laurel Canyon americana met mooie, gelaagde vocalen die zoetgevooisd de luisteraar verleiden om deze verstilde, maar oh zo bekende, wereld te betreden. Midtempo blijft het over de gehele linie, wat dit album er eens te meer eentje voor de koptelefoon maakt (of voor de maten, op de kussens; you know the drill), met de ogen dicht. Pas dan hoor je ook echt hoe eerlijk en warm de productie hier is en hoe zuiver de instrumenten hier van elkaar gescheiden zijn.

Stilgestaan

Waar voorganger ‘Rain Plans’ nog te veel “net niet” was, is Nash er met ‘Silver Season’ in geslaagd om de stukken precies goed neer te zetten. Van begin tot eind is dit een zalige trip down memory lane waarin het wiel geen seconde opnieuw wordt uitgevonden, maar waarin alles wel met de juiste bedoeling wordt gespeeld. Alsof punk, new wave, grunge, R&B, house, techno en metal nooit zijn uitgevonden bevindt deze plaat zich stilistisch exact op het punt waar ‘Harvest’ en ‘Manassas’ ooit eindigden. Dat het niet dezelfde klasse als die werken kent, is omdat die platen indertijd uniek in hun soort waren. En uniek ben je natuurlijk maar één keer. Ook had iets meer variatie (en dan met name op het gebied van de tempo’s) hier geen kwaad gekund, want elk nummer lijkt op vrijwel exact dezelfde snelheid gespeeld. Toch zijn dat mineure kanttekeningen op het moment dat je Nash in het slotnummer ‘The Rag & Bone Man’ “We Should Love One Another” hoort scanderen en je merkt dat je hoofdje goedkeurend meeknikt op de maat. “Ja, liefde, vogel, liefde: dat zouden we eens wat meer moeten doen. Elkaar gewoon liefhebben, weet je wel?”. Wijze woorden die blijven galmen in het hart van de oude hippie die zich, wereldvreemd maar onverbeterbaar, geplaatst ziet middenin the century of self. Een gehaaste tijd waarin “ikke ikke ikke” prevaleert boven naastenliefde en communaal denken. Ook daarom valt er troost te halen uit het feit dat muziek generaties weet te overbruggen en dat haar boodschap uit het “toen” z’n weerklank vindt bij een artiest uit het “nu”. Naar elkaar wuivend aan weerszijden van de generatiekloof treffen ze de luisteraar in haar midden. En deze glimlacht en knikt goedkeurend en vervuld.

Alles is wel in Israel Nash’s Silver Season.

Dynamic Range Value: DR7

Eindoordeel: 8,5/10