2015-02-21 07:00:00 • 4 min lezen

ISSA - Crossfire

ISSA - Crossfire

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7,5/10

De dame op de hoes

Binnen de Noorse melodische rock-scene is ISSA (ofwel zangeres Issabel Oversveen) blijkbaar wel een big deal want op haar vierde album wordt ze bijgestaan door een hele horde aan prominenten uit de Frontiers-stal. Het levert een plaat op die enigszins a-typisch is voor wat er uit Scandinavië komt qua AOR, want dit werk leunt voor de verandering eens niet op Toto, Journey of Def Leppard, maar juist stevig op de sound van acts als Robin Beck, Roxette en (jaren ’80) Heart. Prettig in het gehoor liggende female fronted soft rock dus, die nergens aanstootgevend, pretentieus, vernieuwend, verontrustend of zelfs maar opzienbarend is.

Achteloos

Je glijdt als luisteraar achteloos van nummer naar nummer zonder dat er erg veel blijft hangen. Dit is muziek voor een ieder die de FM-radio van de jaren ’80 mentaal nooit verlaten heeft. Een song als ‘Fight Fire With Rain’ was in dat tijdperk ongetwijfeld een kanjer van een hit geweest en had zo uit de koker van een Diane Warren kunnen komen. Maar helaas zijn de tijden veranderd en roept het tegenwoordig eerder een warm gevoel van nostalgie op dan van hedendaags vuur. Een verlangen naar de tijd dat we ons eerste meisje zoenden en we voor het eerst het gevoel van een gebroken hart leerden kennen, we onze eerste krantenwijk hadden en we burgerlijk ongehoorzaam waren richting onze ouders omdat we op zaterdagnacht niet op 12 maar om 1 uur thuiskwamen van ons avondje in de plaatselijke disco. Toen Top Gun het summum aan cinema was en de toekomst bestond uit pure en van elke vorm van angst ontdane hoop.

Emotionele connectie

Dertig jaar te laat dus, dit ‘Crossfire’ van ISSA. Het had de soundtrack van een jeugd kunnen zijn en als zodanig bezien is dit een zalig, weemoedig werkje dat ik met de beste wil van de wereld niet de grond in kan schrijven (al heb ik daar, artistiek bezien, alle reden toe). Het prachtige ‘Ghosts Inside My Heart’ bijvoorbeeld neemt me alweer mee terug de tijd in en, ach, wat is het daar toch mooi. Ik had er jaren niet aan gedacht. ISSA zelf is te jong om die tijd te hebben meegemaakt, maar een ieder van ons die wel zijn of haar voetsporen in de jaren ’80 heeft achtergelaten kan domweg niet om de nostalgiefactor hier heen. Het is daarom dat ik dit album een hogere waardering geeft dan ik wellicht zou moeten. Maar ik word er blij van. Ik houd van dit soort muziek weet ik nu. Ontdaan van emotionele connectie richting die tijd weet ik niet hoe stevig dit ‘Crossfire’ overeind zou blijven staan, maar voor de veertig plussers onder ons die deze connectie wel kennen is dit album een tijdelijk maar aangenaam portaal naar "de beste jaren van ons leven".

Eindoordeel: 7,5/10