Prachtig nieuw album Spring van Itasca

Label : Paradise Of Bachelors

2019-11-09 07:00:00 • 3 min lezen

Singer-songwriter
8

Itasca - Spring

Voor haar nieuwe album Srping verhuisde Itasca (Kayla Cohen) naar New Mexico. In een desolate omgeving woonde ze een tijdlang in een “Adobe”-huisje en werkte daar in alle afzondering aan nieuwe nummers.

Uitgestrekt, desolaat landschap

De soberheid, het desolate landschap en de ongereptheid van de Four Corners Regio in het Zuidwesten van de VS vormen het toneel van Spring. Na enkele persoonlijke tegenslagen koos ze voor deze omgeving om haar demonen te verdrijven en nieuwe inspiratie op te doen. Bij de opener ‘Lily’ weet Kayla Cohen meteen de juiste sfeer neer te zetten; het ietwat psychedelische nummer verteld over de “hallucinaties” van Kayla tijdens haar reis van LA naar New Mexico. Naast Kayla op akoestische gitaar is er de eerste kennismaking met de gastmuzikanten die voor de intieme sfeer op dit album zorgen. Met ‘Only A Traveler’ horen we een iets rijker instrumentarium waarbij vooral de strijkers voor een prachtige melancholie zorgen. Want juist dat is één van de sterke elementen van dit album; Kayla heeft zich omringd met enkele klasbakken zoals multi-instrumentalist James Elkington, Chris Cohen en muzikanten uit Gun Outfit en Sun Araw. Bij de single ‘Bess’s Dance’ komen alle ingrediënten wel samen; de wat zalvende stem van Kayla, de subtiele strijkers, percussie, gitaar en piano in perfect evenwicht.

Natuurlijke warme
‘Comfort’s Faces’ wordt vooral door de stem van Kayla en de akoestische gitaar ingekleurd waarbij de accenten door de pedal-steel worden aangebracht. Persoonlijk wordt de Amerikaanse singer/songwriter bij ‘Blue Spring’ en ‘A’s Lament’ als ze ons meeneemt in boeiende verhaallijnen over enkele relaties die op een dood spoor belandden. En al deze nummers stralen een soort van natuurlijke warmte af. ‘Consilk’, met de vibrerende stem van Kayla die er zorgt dat het nummer onder je huid kruipt, is tot stand gekomen tijdens de lange wandelingen die ze in New Mexico maakte. De verhalende liedjes worden mooi ingekleurd en naast haar stem zijn het de akoestische gitaar, strijkers, pedal steel en ander instrumentarium dat voor de ingetogen maar toch rijke sfeer zorgen. Door het sublieme ‘fingerpicking’ gitaarspel op ‘Voice Of The Beloved’ wordt deze track tot één van de hoogtepunten van Spring gepromoveerd.

Open To Chance kreeg in 2016 al lovende kritieken maar met Spring weet Itasca een nog hoger niveau aan te tikken. Na elke luisterbeurt zijn het nieuwe accenten die boven komen drijven en blijken de op het eerste oog wat eenvoudige arrangementen veel rijker te zijn. Een onderscheidend album dat na elke luisterbeurt verder onder je huid kruipt. Veel luisterplezier.

Singer-songwriter