2019-04-14 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock
8

Ivan & The Parazol - Exotic Post Traumatic

Ivan And The Parazol zijn terug met een nieuw album; Exotic Post Traumatic is inmiddels het vierde album van deze Hongaarse formatie.

Live reputatie opgebouwd
Een band uit Hongarije is geen alledaagse kost voor muziekliefhebbers. De afgelopen jaren heeft deze band echter vooral live een meer dan respectabele staat van dienst veroverd met optredens op het prestigieuze SXSW-festival in Austin, stonden ze op Sziget en verzorgden het voorprogramma van Deep Purple in Budapest tijdens diens tournee in 2014. Voor dit album kregen ze hulp van producer Wil Anspach (o.a. Muse, Justin Timberlake) en werden de opnames gemaakt in de East West studio’s in Los Angeles. Zie hier ook meteen de leuk gevonden verwijzing naar de openingstrack ‘Nr. 1003’, waar we een stukje horen van de stewardess die de passagiers van de vlucht naar Los Angeles welkom heet.

De jaren ’70 Glamrock
De band weet op dit nieuwe album Exotic Post Traumatic wederom te overtuigen met hun muziek die herinneringen oproept aan de jaren ’70 toen Glamrock zijn hoogtij dagen vierde. Frontman Iván Vitáris heeft zo’n typerende stem als van het kaliber Jagger. Luister maar eens naar de opener ‘Nr 1003’, overigens een track waarbij alle puzzelstukjes meteen goed vallen en de band echt ook als een band klinkt. ‘I Can’t Recall’ is wat bedeesder maar Vitáris drukt met zijn stemgeluid wel duidelijk zijn stempel. Met ‘Is That’ heeft de band dat nummer dat je na een luisterbeurt niet meer uit je hoofd krijgt; de stem van Vitáris, de gitaarriffs en de hooks zorgen ervoor dat dit nummer op de nodige airplay zal kunnen rekenen. ‘Serial Killer’ roept misschien nog wel de meest krachtige “Glamrock”-herinneringen op en op dit nummer levert Kyiki van Chrystal Fighters nog een vocale bijdrage. ‘When I Was 17’ is lekkere druistige gitaarrock, ‘Changin’ drijft op de drums en gitaren maar met ‘Orchid’ schotelen de heren ons een waar meesterwerkje oor. Het nummer wordt á la Led Zeppelin rustig opgebouwd met een eenvoudige gitaarriff en ingetogen zang om gaandeweg uitgebouwd te worden tot een gepassioneerde rocksong.

Ivan And The Parazol is echt een band; zo veel wordt wel duidelijk na het luisteren van Exotic Post Traumatic. Het album straalt een ongekende energie af waarbij de band het voor elkaar heeft gekregen om een soort van ongepolijste glans te bewaren; de band heeft een authentiek geluid dat doet denken aan de jaren ’70 zonder dat we hier met in de voetsporen van te maken hebben of kopieergedrag. Voor deze recensist een ontdekking en benieuwd naar hoe de band zich in Paradiso gaat manifesteren. Veel luisterplezier.

Ivan & The Parazol live:
18 april : Paradiso, Amsterdam

Pop / Rock