2014-10-26 07:00:00 • 10 min lezen

Ivo Bernard - Memory Man

Label :Eigen Beheer      Eindoordeel :7

Op 17 oktober verscheen het debuutalbum van de uit Haarlem afkomstige singer/songwriter Ivo Bernard. Na jaren lang in de luwte te hebben geopereerd is daar nu die lang verwachte wens uitgekomen en kan Memory Man getoond worden aan het grote publiek.

The Dutch Eagles Titelsong en opener ‘Memory Man’ is een mooie, dromerige opener die zo nu en dan kan doen terugdenken aan de muziek van Justin Hayward. Het is overigens goed mogelijk dat we Ivo Bernard nog kennen uit zijn periode met de Dutch Eagles waarmee hij de nodige bekendheid verwierf. Een aantal jaren geleden was hij al in de gelegenheid om een EP uit te brengen met zeven tracks. Dat zijn voorliefde voor de muziek uit de jaren zeventig en tachtig ook op dit album tot uiting komt moge dan ook niet vreemd zijn. ‘On Time’ is één van die nummers die teruggrijpen naar de soepel lopende nummers en Westcoastsound van The Eagles of Jackson Brown uit die periode. Bij het slechts ruim twee minuten durende ‘Wonder Why’ laat hij de eerste ballad voorbij komen. Ook ‘Heaven Is A Quiet Place Again’ is een mooi ingetogen nummer waarbij de aangename stem van Bernard volledig tot zijn recht komt. Het gitaarspel en de subtiele piano die de basis van dit nummer vormen zorgen ervoor dat dit één van de hoogtepunten van het album is.

Titelnummer is de naam van een effecten-pedaal Achter de titel Memory Man moeten we overigens geen diepzinnige betekenis zoeken. Het is volgens Ivo gewoon de naam van een effecten-pedaal voor een gitaar dat hij vaak gebruikt. Bernard laat horen, ondanks de alom aanwezige 70’s sound, over een behoorlijke creativiteit te beschikken zonder tot onderscheidende hoogte te reiken.  Luister bijvoorbeeld naar het met country doorspekte ‘Folding Chairs’, inclusief het geluid van de pedal steel die door sessiemuzikant Arto Boyodjian bespeeld wordt. Naast het feit dat Bernard alles zelf zingt speelt hij ook op gitaar en banjo. Na enkele ballads zoals ‘Temporary Pink’, ‘Luck Of The Draw’ en ‘Here We Are’ schotelt Bernard ons ‘The News’ voor, absoluut één van de nummers; lekker uptempo, een prominente plaats voor de gitaren en een geweldige melodie. Via ‘King Of The Waves’ met het melancholieke geluid van de mondharmonica (Bruce Springsteen) en de tweestemmigheid wordt het album in stijl afgesloten met de gevoelige, ingetogen gitaarballad ‘Two’.

Eindoordeel Deze plaat kwam mede tot stand door de samenwerking met muzikanten waarmee Bernard de afgelopen jaren al vaker mee gewerkt heeft. Het resultaat mag er dan ook zijn; een plaat met internationale allure al is niet alles vernieuwend. Zelf zegt Bernard in een interview: “Memory Man is voor mij een uitwaaierend spectrum aan songs geworden dat samen moet kloppen, en daar ben ik heel trots op”. Die trotsheid is terecht want Memory Man is een album geworden met voldoende variatie om het boeiend te houden. En muzikaal zit het erg goed in elkaar met twaalf zeer onderhoudende songs die lekker wegluisteren. Kortom, een aangename kennismaking en een open brief voor een opvolger. Veel luisterplezier.

Ivo Bernard is binnenkort te zien in : 29 oct. De Mus@Torpedo Theater, Amsterdam 04 nov. Camelot, Nijmegen 06 nov. Het Perron, Amsterdam 15. Nov. Miss Morrison, Delft 23 nov. De Waag, Haarlem 28 nov. Pop- en Cultuurhuiis PX. Volendam 04 dec. Melkweg, Amsterdam 25 jan. Herberg de Klomp, Venray