Stemmig solodebuut Sandgrown van Jack Cooper

2017-08-30 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7,5

Jack Cooper - Sandgrown

Het is de ene helft van het Engelse indiepopduo Ultimate Painting die vorig jaar het prima album Dusk afleverden. Jack Cooper is nu solo terug met zijn album Sandgrown, een album dat ook weer vol staat met dromerige, stemmige liedjes.

Label : Trouble In Mind Records

Blackpool, het “Las Vegas Of The North”
Ook solo gaat Cooper verder op de weg die hij eerder met zijn muzikale maatje James Hoare ingeslagen was onder de bandnaam Ultimate Painting. Ook nu kiest Cooper voor lichtvoetige luisterliedjes die absoluut niet bol staan van hit potentie. Wel vertellen ze het verhaal van Cooper die opgroeide in de ooit florerende badplaats Blackpool, dat in de volksmond ook wel het “Las Vegas Of The North’ werd genoemd. Gaandeweg de jaren zag Jack de glans van de levendige badplaats vervagen en zag Jack “zijn” Blackpool afglijden naar een bedenkelijk niveau. Op 20 jarige leeftijd ontvlucht hij zijn geliefde oord en vlucht als het ware naar Manchester waar hij in bandjes gaat spelen en begint met het opnemen van liedjes en we kennen hem natuurlijk door Ultimate Painting. Voor dit debuut als soloartiest nam hij zijn toevlucht tot een bepaalde 4-track-opnamemachine en probeert hij de levendige sfeer, die er tijdens de hoogtijdagen van zijn geliefde Blackpool, te creëren en op de plaat terug te brengen.

Een stemmig karakter
Het is wederom allemaal lekker dromerig, “moody” en misschien heeft het onbewust wel een jaren ‘60’ karakter meegekregen. Negen songs met een speelduur van een kleine dertig minuten die een beetje “mellow” klinken met even eenvoudig als doeltreffende gitaarloopjes, wat ondersteunend drumwerk en de rustige, monotone stem van Cooper. Verwacht geen uptempo nummers, muzikale uitspattingen of iets dergelijks want dan kom je bedrogen uit. Qua compositie en melodie is een nummer als ‘Estuary’ een meer dan positieve uitschieter waarbij meteen de meerwaarde duidelijk wordt als je het instrumentarium uitbreidt. Bijzonder zijn de twee instrumentale bijdragen die Cooper op het album heeft geplaatst; ‘Sandgrown part 1” en “2” zijn twee bijzonder smaakvolle, instrumentale tracks die haast een jazzy karakter kennen en de kracht van het album eigenlijk versterken. Ook afsluiter ‘Memphis, Lancashire’ is een pareltje waarin Cooper op zijn eigen muzikale wijze de link probeert te leggen tussen het Memphis van Elvis en zijn eigen vergane Blackpool.

Zachtaardig, melancholiek, eenvoudig en sfeervol zijn termen die na het luisteren in de lucht blijven hangen. Iemand die het door een donkere bril bekijkt zal zeggen dat het eentonig is en gaat vervelen. Sandgrown is nog meer “stripped down” als het werk dat we van Cooper als lid van Ultimate Painting kennen. Geef het een paar luisterbeurten en je gaat de onzichtbare laagjes afpellen en het schijfje steeds meer waarderen. Het artwork is netjes verzorgd met mooie, stemmige zwart-wit foto’s. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter