Nieuw album van singer songwriter Jack Johnson vol met pitaarpop

2017-09-15 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Jack Johnson - All The Light Above It Too

De 42-jarige Jack Johnson is een grote naam in Amerika. Drie albums behaalden de nr. 1 notering in de US Charts en daarnaast won Johnson nog diverse muziekprijzen en heeft hij tal van nominaties achter zijn naam staan. Verder verkocht hij inmiddels al een kleine 25 miljoen albums. All The Light Above It Too is de titel van zijn nieuwste album dat deze week uitkwam.

Label : Universal

Surfdude” van Hawaï
De vrolijk ogende Johnson was helemaal niet voorbestemd om een singer/songwriter te worden. Als zoon van de beroemde Amerikaanse surfer Jeff Johnson lag ook zijn toekomst bij het surfen. Vanaf zijn vijfde bedwong hij de golven op Hawaï, samen met zijn broers, en op zijn 17e was hij min of meer professional. Na een surfongeluk met als gevolg een kleine 150 hechtingen besloot de “surfdude” het professioneel surfen vaarwel te zeggen en zijn focus op zijn tweede liefde te leggen; muziek maken. Hij speelde al gitaar en zijn doorbraak kwam toen hij meewerkte aan de single ‘Rodeo Clowns’ van G Love. Hij trok de aandacht van Ben Harper en in 2001 bracht hij zijn debuutalbum Brushfire Fairytales uit. Zijn grote doorbraak echter kwam in 2005 met het album In Between Dreams en sindsdien is Jackson met zijn softrock en akoestische nummers niet meer weg te denken van het muziektoneel.

Tien lichtvoetige gitaarpopsongs
Ook All The Light Above It Too is weer zo’n typisch Johnson album geworden waarbij we bij de opener ‘Subplots’ weer een zucht van herkenning laten horen. Lekker luchtige gitaarpop, met een denkbeeldige “Hawaï”-breeze. Opvallend is dat Jackson op dit zevende album hier en daar wat politiek getinte teksten gebruikt (o.a. ‘My Mind Is For Sale’) maar écht confronterend wordt het nooit. Nee, luister dan naar het simpelweg ontwapenende ‘Sunsets For Somebody Else’ en het heerlijk lome ‘You Can’t Control It’, een nummer dat het op zijn thuiseiland Oahu heerlijk doet met een koud biertje in de hand. Toch zijn er ook wel interessante tracks op het album terug te vinden zoals ‘Gather’ dat net iets meer “bite” heeft en wat vinniger klinkt. Natuurlijk komt de liefde ook aan bod. ‘Love Song # 16’ is waarschijnlijk een ode aan zijn vrouw (“When we were a little shy / When you were still an arm's length away from me”) en is lekker puur met Jackon op gitaar en verder alleen zijn stem. Verder is het heerlijk groovy klinkende ‘Is One Moon Enough’ misschien wel het hoogtepunt van album.

Of Jack Johnson met All The Light bove It Too het continent Europa definitief gaat veroveren is de vraag. Het album kent tien tracks en de singer/songwriter trekt de lijn door. Lekkere luisterliedjes annex gitaarpop die het gewoon goed doen. Gewoon luisteren, als achtergrondmuziek bij een goed gesprek of lekker tijdens een roadtrip. Een lekker album waarbij Johnson het toch weer lukt om dat positieve geluid op de plaat te zetten. Kortom, niet vernieuwend, geen échte topplaat maar wel erg lekker. Er staan nog geen optredens in Europa gepland dus we zullen het voorlopig nog met het album moeten doen. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter