2014-10-19 07:00:00 • 8 min lezen

Jackson Browne - Standing In The Breach

Label: Inside Recordings Eindoordeel : 9

Het duurde maar liefst zes jaar voordat Jackson Browne een nieuw studio album uitbracht. Na enkele prima live-albums was daar vorige week eindelijk die lang verwachte release van  Standing In The Breach in Nederland.

‘You’re A Friend Of Mine’ Waarschijnlijk heeft elke zich zelfs respecterende muziekliefhebber wel een schijfje van deze begenadigde singer/songwriter in zijn of haar platenkast staan. Toch zal het grote publiek hem vooral kennen van ‘You’re A Friend Of Mine’; een nummer dat hij samen met wijlen Clarence Clemons in 1985 uitbracht en wereldwijd een hit werd.  Ook schreef hij samen met Glenn Frey het nummer ‘Take It Easy’, het nummer dat mede verantwoordelijk was voor de doorbraak van The Eagles. Volgens kenners was eind 80’er jaren een wat mindere periode maar verder hoort Jackson Browne toch wel tot de buitencategorie singer/songwriter.

Kritisch naar de wereld kijken Browne behoort tot de generatie die kritisch durft te zijn op de hedendaagse maatschappij. Net zoals gerespecteerde collega’s als Springsteen en Cooder durft hij zijn ongenoegen te uiten. En voor hem is de muziek de ideale uitlaatklep. Standing In The Breach raakt ook enkele mondiale thema’s, zoals armoede, milieuproblematiek en het verschil tussen rijk en arm. Ondanks deze thema’s is het een heerlijk folkrockplaat geworden met tien fantastische tracks. Opener ‘The Birds Of St. Marks’ is een catchy nummer dat Browne in 1967 al schreef en aan The Byrds probeerde te slijten. Luister naar het geluid van de 12-snarige elektrische gitaar en je begrijpt dat die muziek tijdloos is en waarom Browne vond dat het een ideaal nummer voor The Byrds was. ‘Leaving Winslow’ is een lekker nummer dat Browne schreef met een knipoog naar het gelijknamige plaatsje in Arizona dat genoemd wordt in de beroemde zin van de al eerder genoemde Eagles-hit ‘Take It Easy’.

De aardbeving in Haïti Politiek beladen nummer en hoogtepunt van dit album is de titelsong die Brown schreef naar aanleiding van de aardbeving in Haïti in 2010 en de status waarin dat land nu nog steeds verkeerd. Ook de albumcover vol met dramatiek verwijst naar deze verschrikkelijke natuurramp en de gevolgen daarvan. De visie op de wereld en haar vervuiling wordt door Browne prachtig beschreven in ‘If I Could Be Anywhere’. Alleszeggende zin uit dit nummer is “If I Could Be Anywhere Right Now I Would Want To Be Here”. Kortom, ondanks alle ellende is Browne nog steeds gelukkig op deze aardkloot al durft hij wel zijn mening te geven. Mooi is om te horen dat ook sessiemuzikanten als Greg Leisz mogen excelleren op deze plaat. Op ‘You Know The Night’ zijn de invloeden van country terug te horen, mede door het subtiele Steel Guitar-spel van Leisz.  Bij de ingetogen ballad ‘Walls And Doors’ gebruikt Browne een van oorsprong Cubaans nummer van Carlos Varela dat door Browne vertaald en bewerkt is. Na bijna een uur komt het album tot zijn einde met de prachtige ballad ‘Here’, door Browne geschreven voor de film Shrink met Kevin Spacey in de hoofdrol.

Eindoordeel Muzikaal niet revolutionair of vernieuwend maar door de geweldige kwaliteit is Standing In The Breach één van de beste albums van 2014 tot op heden. Muzikaal is alles perfect in balans, mede door de inbreng van het gitaarspel van Val McCallum en de eerder genoemde Pedal-Steel gitarist Greg Leisz. Browne produceerde het album en schreef zelf ook alle nummers met als eindresultaat een fantastisch album in Westcoast-stijl. Voorlopig blijft het tourschema beperkt tot Engeland en Amerika maar laten we hopen dat deze grootheid ook nog Nederland aan zal doen. Veel luisterplezier.