Jake Bugg - Haerts That Strain

Label: Virgin rec. / Universal

2017-09-03 07:00:00 • min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Jake Bugg - Hearts That Strain

De Engelse singer- songwriter Jake Edwin Kennedy Bugg wist zich met zijn titelloze debuutalbum zich in de kijker te spelen. De Bob Dylan inspiratie hoorde je in het geluid van de kwetsbare liedjes. Het vervolg album Shangri La kreeg niet de lof dat zijn voorganger had. Met het album On My Own is de zoektocht naar een passende sound begonnen, gelukkig heeft Bugg zich nu herpakt met een prachtig album.

De kunst van alleen te zingen met een akoestische gitaar heeft Bugg aan de wilgen gehangen. Het album Hearts That Strain is een modern popalbum dat de jaren 60 en 70 weer doet herleven. Ditmaal wel erg geslaagd. Het sterke openingsnummer “How Soon The Dawn” wordt met “Soutern Rain” doorgetrokken. Langzaam wanen we in de tijd waar The Byrds en Hollies hoogtij vieren. “In The Event Of My Demise”.
De afslag naar de countrypop wordt genomen in “This Time”. Met een slide gitaar weet je dan al snel dat geluid te creëren, maar zonder zou het een prima popsong zijn geweest. Het duet met Noah Cyrus op “Waiting” krijgt ook een countrysausje maar nu met blazers en saxofoon. Het ontstaat wanneer je in Nashville je plaat opneemt. Dat kom je snel in de verleiding om je album een countrystijl aan te meten, al zijn de songs al thuis geschreven. Het prachtige piano “The Man On Stage” met de strijkers is prachtig,  al krijg je meer het idee dat Burt Bacharach hierachter zit.

Het album pakt je direct vanaf het begin en neemt je mee tot de laatste groef op het vinyl. Heerlijk album met echte muziek, zonder digitale beats en samples. Maar gewoon op basis van instrumenten.

Pop / Singer-songwriter