2014-05-06 07:00:00 • 12 min lezen

Jake Bugg @ Pinkpop 2014

Pinkpop staat weer voor de deur en vele mensen nemen de weg richting Landgraaf. Natuurlijk zijn de klappers van het festival ruimschoots bekend. Rolling Stones en Metallica hoeven geen uitleg meer. Vandaar dat we de maand Mei allerlei bands de revue laten passeren die de festivalpodia van Pinkpop betreden. Tips, bands die je niet mag missen. Van deze bands zetten we hun recente album nog even in de schijnwerpers.

Jake Bugg – Shangri La Label: Universal Eindoordeel: 8

Pinkpop dag 3 3fm podium 17.30 u.

Jake Bugg verraste vorig jaar met zijn debuut album. De nieuwe Bob Dylan was opgestaan en de vergelijkingen waren niet mis. De Engelse singer – songwriter uit Nothingham heeft inderdaad een stemgeluid dat doet denken aan de begin jaren van Dylan. Scoorde een hitje met Lightning Bowl en stond al op jonge leeftijd op het Glastonbury festival. Maar op deze Shangri La doet Jake afstand van de vergelijking met Dylan.

Zijn stemgeluid blijft en nummers die hij begeleid met alleen een akoestische gitaar als “Pine Trees” of het rock n roll openingsnummer “There’ A Beast and We All Feed It”, doen nog wel denken aan deze vergelijking. Met top producer Rick Ruben zoekt hij naar nieuwe wegen en krijgt Bugg ook meer een eigen identiteit. “Slumville Sunrise” krijgt al een hele andere sfeer door de sterk aanwezige drums. Nee, we schuiven zo van de jaren 60 naar 2013. Lekker uptempo song , met steviger gitaarwerk. “What Doesn’t Kill You All” krijgt al een Ramones tempo.. Vanaf hier doet het album denken aan de band van Kevn Kinny, Drivin’Crying. De afwisseling van rock and roll met singer songwriters en een vleugje blues op zijn tijd. “Simple Pleasures” springt er uit doordat alle nieuwe middelen die Jake gebruikt hier bijelkaar komen. Het album eindigt met “Storm Passes Away” waar onherroepelijk de Dylan-vergelijking naar boven komt, dat Bugg zo graag kwijt wil raken. Het is een album waar de zoektocht naar the real Bugg is begonnen. Zeker geen slechte plaat hoor integendeel. Variërend en proeft naar meer!