2019-10-31 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

James Arthur - You

James Arthur is terug met zijn derde album You. Drie jaar nadat het succesvolle album Back From The Edge uitkwam is de Brit terug, en hoe!

Troetelkind of Enfant terrible?
James Arthur; troetelkind van de Britse popmuziek maar evengoed enfant terrible is terug met zijn derde album You. De winnaar van X-factor seizoen 2012 scoorde meteen daarna de nummer 1 hit ‘Impossible” maar werd evengoed na een aantal misdragingen gedropt door zijn platenlabel. Drank en drugs volgden maar na een openbaar Mea culpa volgde een glorieuze comeback met het album Back From The Edge uit 2016 met natuurlijk die megahit ‘Say You Won’t Let Go’. Nu is er You, een album waarvoor hij de meeste liedjes zelf schreef en natuurlijk is

Gastartiesten
You is een album dat verschillende gezichten van Arthur laat zien; van upbeat nummers als de titelsong ‘You’ via diverse samenwerkingsverbanden naar hele mooie ingetogen liedjes. Bij dit album is overigens het perspectief volgens de Brit wel echt anders; daar waar de vorige albums vooral autobiografisch waren gaan de liedjes op You op universele thema’s als liefde, ontkenning, en de gejaagdheid van ons leven in de huidige maatschappij. Samenwerkingsverbanden zijn er met Travis Baker op de opener en titelsong ‘You’ maar ook op akoestische ballad ‘Unconditionally’, waar we een bijdrage van Adam Lazarra van Taking Back Sunday horen. Meest interessante “calloboration’ is het zonnige ‘Treehouse’ waar we Arthur samen met Ty Dolla $ign en Shotty Horroh horen. Overigens is dit het nummer waar de hij onze maatschappij ter discussie stelt (“Come, come meet me at my tree house/Yeah, we’ll be blowing sweet clouds/Yeah, we can pretend the world’s just you and me”).

Innemende ballads
Maar hét handelsmerk van Arthur zijn toch die wat rustige, innemende ballads waar hij met zijn ongelofelijk stemgeluid indruk kan maken. Single ‘Finally Feel Good’ is een mooi voorbeeld van soort van somberheid die we door de liedjes van Arthur heen kunnen horen. Pianoballad ‘Quite Miss Home’ is innemend en ook nummers als ‘Homicide Love’ en ‘Maybe’ zijn krachtige rustige nummers. Tussendoor is er dan ‘If we Can Get Through This’ met een heerlijke R&B-groove, ‘Breathe’ is aangenaam lichtvoetig, ‘Marine Parade (2013)’ kent de nodige dramatiek en met ‘Empty Space’ hebben we een volgende hit in de dop. Met afsluiter ‘From Me To You I Hate Everybody’ bundelt hij zijn krachten nog één keer en laat hij nog één keer die ongelofelijke stem van hem spreken.

Liefhebbers van James Arthur zullen dit nieuwe album omarmen. Dat Arthur meer dan voldoende inspiratie had blijkt wel uit de speelduur van dit nieuwe schijfje; het tikt net iets meer dan één uur speelduur aan. Uiteraard kennen we het kunstje van Arthur wel maar het blijft wel een klasbak. Veel luisterplezier.

James Arthur live:
17 februari, Tivoli/Vredenburg, Utrecht

Pop / Singer-songwriter