2016-07-01 07:00:00 • 10 min lezen

James Blake - The Colour In Anything

Label : Polydor Eindoordeel 7,5

James Blake bevindt zich in goed gezelschap. Onlangs was daar via stream ineens zijn nieuwe album beschikbaar dat eigenlijk pas later voor dit jaar gepland was. Misschien was hij wel geïnspireerd door illustere namen zoals Prince, Radiohead, Drake en onlangs nog Beyoncé die deze marketingtruc ook uithaalden.

Een mix van minimalistische soul, R&B en house Blake is inmiddels een gevestigde naam, ondanks dat hij pas twee albums afleverde. Deze nieuwste creatie duur maar liefst 75 minuten dus de luisteraar krijgt sowieso waar voor zijn of haar geld. Ook nu weet Blake weer een elektronisch, minimalistische sound neer te zetten waarin je elementen van soul, R&B en house terug kunt vinden. Blake trapt af met ‘Radio Silence’ en die minimalistische sfeer wordt meteen duidelijk. Nog verder uitgekleed, maar toch met R&B invloeden is ‘Points’, waar Blake zijn stem wat zweverig toepast door wat frases uit te spreken in plaats van een couplet en een refrein. Voor dit derde album zocht hij de samenwerking op met vrienden als Frank Ocean, Bon Iver (Justin Vernon is te horen op ‘I Need A Forest Fire’) en producer Rick Rubin.

Het stemgeluid doet soms aan dat van His Royal Badness denken Zoals aangegeven worden op het album diverse muziekstijlen toegepast. Een van de sterkste nummers is het ingetogen en spannende ‘Love Me Whatever Way’. Bij een eerste luisterbeurt klinkt het misschien wat oppervlakkig maar met de koptelefoon op sta je er versteld van hoe het nummer is opgebouwd en zal er verbazing zijn bij alles wat er aan bijgeluiden te horen is. Ook het al eerder genoemde ‘I Need A Forest Fire’ is prima en bij ‘Put That Away And Talk To Me’ is verrassend door de side-effects en het stemgeluid dat soms aan His Royal Badness Prince doet denken. Ook ‘Timeless’ is door zijn pulserende synth-geluiden meer dan de moeite waard. Nummers als ‘Always’ en de wel heel erg uitgeklede ‘Meet You In The Maze’ vullen de leemtes op maar voegen niet écht iets toe.

Eindoordeel The Colour In Anything is een echte James Blake productie geworden. Het is pas zijn derde album maar de ingezette lijn wordt doorgetrokken en het geluid is herkenbaar. Het gebruik van veel synths, een erg minimalistische sound aan de oppervlakte maar als je écht de tijd neemt om goed te luisteren hoor je de diepere lagen en al die samples en andere versieringen die de nummers dat typische karakter geven. Niet alles is even goed en sommige tracks kunnen als overbodig beschouwd worden maar het positieve gevoel overheerst na een aantal luisterbeurten. Veel luisterplezier.

James Blake Live: Lowlands, Biddinghuizen