James Brown – Collected

Label: Universal music

2020-06-27 07:00:00 • min lezen

Soul
8

James Brown – Collected

The Hardest Working Man in Showbizz, James Brown! Dat was de aankondiging van de man die zowel de blanke als donker getinte mensen gelijk op de dansvloer kreeg. De man waarbij SOUL met hoofdletters wordt geschreven en die naast zijn turbulent leven veel voor de muziek heeft betekend.

Het album Collected is een verzamelalbum dat een triple cd album is met de natuurlijk klassiekers als ‘Get Up’ (SexMachine), ‘Living in America’ en “Say It Loud, I’m Proud To Be Black,’ dat in deze tijd een bijzonder geluid is, nu de Black Lives Matters een belangrijke plek inneemt kan het zo weer uit de kast worden gehaald. Het was toentertijd het strijdlied voor de Black Power movement van Malcolm X en Martin Luther King.

Maar ook gaat dit album terug in de tijd waar de songs gemiddeld 2 en een halve minuut duurden, met de good old  50’s ‘Please Please Please’,  het swingende ‘Think’ en de heerlijke mellow songs ‘I Don’t Mind’ en ‘Baby You’re Right’. Song sdie het nu ook nog prima zouden doen. Op festivals zijn dit soort songs nu geliefd en worden afgewisseld met heerlijke uptempo songs die al aansluiten bij de twist van toen en doen denken aan ‘Papa’s Got A  New Bag’ en ‘I Got You!’ (I feel …). Maar we mogen de klassiekers van toen niet vergeten. ‘This is A Mans World’, we schrijven hier 1966,  is nog steeds een issue waar we mee zitten. Maatschappelijk getinte teksten in een swingende beat. Of het  ‘Cold Sweat’ met een beat dat  later veel in de pop hebben gehoord. Gedurende de tijd worden de songs van Brown melodieuzer en langer, opgerekt naar gemiddeld 4 minuten. Met ‘The Payback’, ‘Funky Drummer’ en ‘Woman’ werden de Brown songs passende ingredienten voor de hip hop scene met onder andere NWA, Kendrick Lamar en Public Enemy. Zoals Brown al vertelde “You Hear the Rappers?? 90% of their music is me!” Het geeft de invloed van deze man weer op de huidige popscene. Een scene waarbij het onderdrukking in alle facetten wordt bestreden, al wist James Brown hier een passende brug te slaan. Om aan het eind met ‘Living in Amerika’ en ‘I’ Real’ dit album album waardig af te sluiten. 2006 stierf James Brown aan hartfalen en longontsteking al werd onlangs bekend dat men de dood wil onderzoeken op de geruchten van moord.

Soul