2015-11-11 07:00:00 • 9 min lezen

James Morrison - Higher Then Love

Label : Island / Universal Eindoordeel : 8

In 2005 maken we kennis met de singer/songwriter James Morrison. ‘You Give Me Something’ bestormt internationale hitlijsten en bereikt in Nederland nét niet de nummer 1-hitnotering. Zijn stemgeluid is typerend en klinkt als popmuziek met een ietwat rauw soulrandje. Zo nu en dan lijkt het zelfs wel op het geluid van Stevie Wonder.

Het meest persoonlijke album tot nu toe Higher Then Love is misschien wel het meest persoonlijke album tot op heden. Door de scheiding van zijn ouders op jonge leeftijd en het alcoholisme van zijn vader heeft Morrison zijn jeugd niet altijd even makkelijk en prettig ervaren. Op zijn debuutalbum kwam deze periode al tot uiting in diverse songs. Het duurde enkele jaren voordat dit album tot stand kwam. Zijn vader overleed enkele jaren aan de alcoholverslaving en in een interview geeft Morrison ook aan dat hij een sombere periode doormaakte en dat hij in zijn huis waar hij met zijn jeugdliefde Gill woont de rust hervond om het materiaal voor dit album te schrijven.

Demonen in je hoofd Karakteristiek en typerend is dan ook de vooruitgesnelde single ‘Demons’, waarin hij feitelijk probeert te vertellen dat hij niet tegen de demonen wil vechten die zijn vader elke dag in zijn verbeelding zag. De keuze voor dit nummer om als single uit te brengen is niet voor de hand liggend; het nummer ligt niet dicht bij de stijl van Morrison zoals we deze kennen en er zijn veel toeters en bellen dit het nummer maken tot wat het is; een hit? Toch bereikt hij op Higher Then Love vaak genoeg het niveau dat we van het debuutalbum kennen. Luister naar de het indringende ‘We Can’ waar Morrison vocaal het uiterste geeft en ‘I Need You Tonight’, dat waarschijnlijk als eerste single meer indruk gemaakt zou hebben dan ‘Demons’.

Waarom verschillende versies van het album? Ook de soul is Morrison nog niet vergeten. Nummers als ‘Reach Out’, 'Stay Like This' en ‘Easy Love’ zijn heerlijk swingend en soulfull en zijn topproducties. Een tandje lager, wat gevoeliger maar o zo lekker klinkend is de soulballad ‘Too Late For Lullabies’. Eén van de meest indrukwekkende tracks is ‘Just Like A Child’; een prachtige akoestische ballad waar Morrison zijn ziel (tekstueel) spreekwoordelijk blootlegt. De titelsong is de afsluiter van het reguliere album is een blauwdruk van datgene waar James Morrison voor staat; een krachtig popnummer gezongen met die typerende soulstem. De “deluxe” versie bevat nog een drietal extra tracks waaronder het zeer dansbare ‘Lonely People’ en de hit in de dop ‘Naked With You’. Twee nummers die op het reguliere album niet zouden misstaan en automatisch de vraag oproepen waarom niet één versie uit te brengen waarop gewoon al het materiaal te beluisteren is. Maar goed, hier zullen waarschijnlijk commerciële overwegingen aan ten grondslag liggen.

Eindoordeel Higher Then Love laat zich qua niveau meten met het debuutalbum van Morrison. Zijn stemgeluid is uniek, herkenbaar en zeer aangenaam om naar te luisteren. De composities zijn goed en op de momenten dat hij persoonlijk wordt zelfs sterk. Al met al een sterk album met een groot herhalingsgevaar. Veel luisterplezier.