Jamestown Revival imponeert met San Isabel

Label : Jamestown Revival Rec.

2019-07-16 07:00:00 • 4 min lezen

Americana / Country / Folk
8,5

Jamestown Revival - San Isabel

Het uit Austin, Texas, afkomstige Jamestown Revival is terug met hun stemmige muziek die ergens in het midden houdt tussen Folk, Country, Americana en West Coast Sound. San Isabel is de titel van hun derde album en de titel is afkomstig van de afgelegen cabin in het Isabel National Forest in Colorado waar ze dit album opnamen.

Tweestemmigheid
Het album opent sterk met de al eerder uitgebrachte single ‘Crazy World (Judgement Day)’ en het duo uit Austin speelt meteen zijn troeven uit; de tot in perfectie uitgevoerde tweestemmigheid van Jonathan Clay en Zach Chance die verder met wat Country-invloeden qua instrumentarium omlijst wordt. Vervolgens is daar het Roots-achtige ‘This Too Shall Pass’, een nummer dat de invloed van Simon & Garfunkel duidelijk laat blijken en weer wordt het bewijs geleverd dat de stemmen van Clay en Chance samen fantastisch klinken. De combinatie van Folk, Americana, Country, Westcoast en Roots is door het hele album hoorbaar. Rustige nummer als ‘Killing You , Killing Me’ en ‘Harder Way’    luisteren makkelijk weg en bij ‘Round Prairie Road’ kan een herinnering aan The Beatles zo maar boven komen drijven.

Gewaagde maar geslaagde cover
Op de vraag waarom dit album tot stand kwam antwoordde Clay: “Well, why did we even start Jamestown Revival in the first place?’ It was because we enjoyed singing harmonies so much. So we decided to write a record built around that. That’s what we started doing this for. It’s really as simple as that. To us, harmonies are the third man. It’s what makes a song feel complete”. Het wat luchtige ‘Who Hung The Moon’ klinkt haast betoverend en de spaarzame elektrische gitaar vormt een mooi contrast met de banjo. Ook durft de band het halverwege San Isabel aan om het instrumentale ‘Mountain Preamble’ op dit album te plaatsen. Bijzonder is hun uitvoerig van de “all-time”-Beach Boy klassieker ‘California Dreamin’. Neem de tijd om naar deze fantastische uitvoering te luisteren. Het laatste deel van het album brengt ons nog de wat meer uptempo verrassing ‘Mayday Man’ en het melancholische ‘Winter’s Lament’ waar nu weer de mondharmonica als troef wordt uitgespeeld.

Kijk naar de albumcover met dat desolate landschap van San Isabel en luister naar deze muziek. Het geheel ademt pure focus en dat is ook juist datgene dat de band wilde bereiken. Het beste dat de band tot op heden produceerde en een genot om naar te luisteren. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Folk