Heerlijk Soul, R&B en Hip-Hop album voor Jamila Woods

Label : Jagjaguwar Records

2019-05-16 07:00:00 • 3 min lezen

Hiphop / Pop / R&B / Soul
8

Jamila Woods - LEGACY! LEGACY!

Met LEGACY! LEGACY! Is de uit Chicago afkomstige Jamila Woods terug. Op haar debuutalbum HAEVN uitte ze al een kritische noot en dat horen we op dit tweede album van de bevlogen zangeres wederom terug.

Eerbetoon aan Afro-Amerikanen
Zoals de titel al aangeeft wil Jamila vooral haar respect tonen voor de Afro-Amerikaanse cultuur die vaak vorm gegeven werd. We horen pianoklanken bij de opener ‘Betty’ die al snel worden aangevuld met die prachtige, warme stem van de zangeres die enkele jaren geleden al onze harten veroverde met haar debuut HAEVN. Al snel vloeit het nummer verder uit in een soepele soultrack met ook duidelijke Hip-hop invloeden en is er ook wat Jazz hoorbaar. Overigens zijn alle tracktitels verwijzingen naar Afro-Amerikanen die op één of andere manier wat betekent hebben. Of dat nu Miles (Miles Davis), Eartha (Eartha Kitt) als muziekartiesten zijn of een song als ‘Sonia’ dat verwijst naar de dichteres Sonia Sanchez en ‘Zora’ naar de schrijfster ‘Zora Neale Hurston.

Furieus
Zo dompelt ze je als luisteraar in die heerlijke Chicago-soul met een diversiteit van details van andere muziekstijlen zoals Hip-Hop, R&B en Jazz. Op ‘Zora’ en ‘Sonia’ klinkt ze stoer en strijdbaar en maakt ze duidelijk dat ze voor de zwarte vrouw op wil komen. Bij ‘Eartha’ wordt het gaspedaal wat gevierd met als resultaat een misschien wel zwoel klinkende, midtempo soultrack waarbij de langgerekte backing vocals. Bij ‘Basquiat’ komen de al eerder genoemde Jazzinvloeden boven drijven en bij ‘Sun Ra’ is het zelfs misschien wel wat Afrikaanse funk. maar altijd is het die stem van deze begenadigde zangeres die alles in balans weet te houden. Meest opwindende track van het album is misschien wel ‘Giovanni’; in een soort van furieuze rap en flow horen we haar zingen: “a hundred muthafuckas can’t tell me
how i’m posed to look when i’m angry/ how i’m posed to shrink when you’re around me.

LEGACY! LECGACY! Is een krachtig album geworden vol met Soul in combinatie met R&B, Hip-Hop en Jazz. Alleen al voor de prachtige cover is dit een album dat in de muziekkast moet staan, maar los daarvan is het mooi om te horen hoe mensen een inspiratiebron kunnen zijn. In een interview vertelde ze over Eartha Kitt bijvoorbeeld dat de Jazz-zangeres beschikte over “badass spirit and wisdom”. Veel luisterplezier.

Jamila Woods live:
7 november : Paradiso Tolhustuin, Amsterdam

Hiphop / Pop / R&B / Soul