2016-12-27 07:00:00 • 9 min lezen

Jan Akkerman in Oosterpoort te Groningen.

Jan Akkerman & gasten Oosterpoort 23 december 2016

Het was een goed gevulde zaal in de Oosterpoort. De blues van Jan Akkerman is nog steeds levendig en vol belangstelling kijkt het publiek naar het podium waar Akkerman op een luchtige manier zijn gasten introduceert. Voordat hij dit doet, speelt Akkerman met zijn band enkele songs. Al snel gaat hij over op het repertoire uit de periode met Kaz Lux en Brainbox. Hiervoor introduceert hij zijn maatje Bert Heerink, die op zijn beurt een verwoed Brainbox fan is. De songs weet hij dan ook op een prachtige wijze te vertolken. Door zijn manier van presentatie brengt iets vrolijks met zich mee en Heerink laat zien dat hij oprecht vereerd is om met Akkerman op het podium te mogen staan. Een andere gast die tevreden op het podium staat is gitarist Ruben Hoeke. Naast zijn eigen Ruben Hoeke band, schuift hij wanneer het kan aan bij de meester. De blues van Akkerman kent zijn raakvlakken met de blues van de in 1999 overleden Rob Hoeke. Zijn Boogiewoogie blues en de bluesrock van Focus, Brainbox en Akkerman solo heeft Nederland op de kaart gezet. Nog steeds is Akkerman voor Nederland een man die gitaar speelt, voor de rest van de wereld is het een meestergitarist die door de vele artiesten geadoreerd wordt. Toch blijft Akkerman er ook nuchter onder en vindt het heerlijk om muziek te maken. Op de dag voor zijn 70ste verjaardag start hij met zijn nieuwe toer met gasten. Een rondje Nederlandsche theaters waar hij nu een overzicht van zijn oeuvre laat horen. Met de toegevoegde gasten geeft het de mogelijkheid om tevens songs met zang te kunnen spelen. Hierdoor wordt het een afwisselend en luchtig concert, dat alleen maar laat horen dat Akkerman nog steeds tot de beste muzikanten van de wereld behoord. Jan Akkerman is de komende tijd o.a. te zien in: 28 december Melkweg te Amsterdam 29 december Doornroosje te Nijmegen 30 december Gebouw T te Bergen op Zoom 05 januari Hedon te Zwolle 06 P60 te Amstelveen 07 De Noot te Hoogland 08 Iduna te Drachten