Jan James - Justify

Label : Blue Palace Records

2020-03-26 07:00:00 • 3 min lezen

Blues
8,5

Jan James - Justify

Sinds 1992 brengt Jan James al platen uit maar in Nederland is zij nog een relatief onbekende zangeres. In Amerika daarentegen is ze een meer dan gerespecteerd Blueszangeres en samen met haar band is er nu een nieuw album uit; Justify.

Songwriter, gitarist en partner
De oorspronkelijk uit Michigan afkomstige Jan James groeide op omringd door muziek. Als jong meisje zong ze in het plaatselijke kerkkoor en dat vormde de basis voor haar (zang)carrière n zelf zegt ze hierover: “The more I played guitar and the more I tried out the voice I learned to use in the church choir, the more I liked it”. Toeval bestaat niet waarschijnlijk want nét toen ze op zoek moest naar een nieuwe gitarist ontmoette ze songwriter/gitarist Craig Calvert, die ook haar partner werd en nog altijd is. Ze verhuisden niet veel later naar Chicago, de hoofdstad van The Blues en stonden samen op het podium met grootheden als Koko Taylor, John Mayall, Little Feat, James Brown en B.B. King. Met haar donkere, soms wat rauwe stem wordt ze vaak vergeleken met Janis Joplin en nu is daar dat veelbelovende nieuwe album Justify waarvoor ze samen met haar partner elf van de twaalf songs schreef.

Vuige Blues versus Soulvolle Blues
Jan James opent met ‘I’m Always Coming Back’, een vlotlopende Bluestrack met Funk en Soul ingrediënten en meteen wordt duidelijk dat de sympathieke Amerikaanse haar acht koppige band ook de ruimte geeft. Vervolgens trekt ze met de titelsong ‘Justify’ werkelijke alle registers open, zowel muzikaal als vocaal, en trakteert ze ons op een onvervalste vuige Blues-rocker. En dat deze dame van meerdere markten thuis is bewijst ze met ‘Good Man Down’, waar de soul werkelijk vanaf druipt en waar de achtergrondzangeressen hun meerwaarde bewijzen. Natuurlijk trekt ook Jan zo nu en dan de gevoelige, emotionele kaart. ‘Try’, waar we weer die prima backing vocals van Cheryl Wilson & Joyce Faison horen, is de ultieme liefdesverklaring. Maar het is vooral het prachtige ‘Never In The Game’, met virtuoos gitaarwerk van Calvert dat de aandacht opeist.

Rolling Stones
Jan James maakt op Justify duidelijk het hele spectrum binnen de Blues te beheersen want met de heerlijke Blues-rockers ‘Believe In Me’,‘A Different Life’ en ‘Anything You Want’ maakt ze de (Blues)cirkel wel rond. Naast al dat zelf geschreven materiaal vinden we op Justify één cover terug; de Stones-klassieker 'Honky Tonk Woman', die door Jan in een wat meer Bluesy jasje wordt gestoken en andermaal is het gitaarspel van Calvert weer meer dan prima verzorgd. Zo blijft Justify van een constant hoog (blues)niveau want ook op het laatste deel vinden we wat groeibriljantjes terug. De broeierige ballad ‘Where You Gonna Run To’ is tranen trekkend en hier laat Jan nog maar eens horen waartoe ze vocaal in staat is. De afsluiter ‘Dangerous Decision’ is de uitsmijter van het album en op deze onvervalste Blues-rocker laat ze nog maar eens horen dat ook de band ontzettend belangrijk is om het geheel kloppend te maken.

Jan James is een door de wol geverfde zangeres die exact weet wanneer wat te doen met haar vocale kwaliteiten. Begeleidt door haar uitstekende band neemt ze je aan de hand door een zoektocht door de Blues; het rockt, het schuurt, het ontroert en het zorgt ervoor dat het je raakt. Een topplaat. In het bijgevoegde boekje zijn ook alle songteksten te lezen. Veel luisterplezier.

Blues