Jane Weaver - Flock

Label : Fire Records

2021-03-08 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Pop / Singer-songwriter
8,5

Jane Weaver - Flock

Flock is het nieuwe album van de 48-jarige Britse singer/songwriter en gitarist Jane Weaver. Ze brengt solo al bijna twee decennia albums uit en staat bekend om haar eigenzinnigheid en creativiteit. Flock zou naar eigen zeggen “the pop album she always wanted to make” moeten zijn.

Prince
Sinds haar debuut Like An Aspen Leaf uit 2002 heeft Jane met vele stijlen geëxperimenteerd en haar muziek is lastig in een hokje te stoppen. Elektronica, psychedelica, folk maar ook pop; we vinden het in ruim tien eerder uitgebrachte albums allemaal terug, maar waarschijnlijk is Flock toch wel haar meest toegankelijke (pop)album tot op heden. Het album opent met de twee eerder uitgebrachte singles ‘Heartlow’ en The Revolution Of Super Visions’ en meteen is met deze twee totaal verschillende nummers ook weer haar diversiteit en creativiteit duidelijk voelbaar. Daar waar we ‘Heartlow’ misschien nog wel als psychedelische Dreampop kunnen karakteriseren, is de tweede single een soort van funky “Prince”-adapt, die het op de dansvloer prima doet en waar we Jane meerdere malen “Do you look at yourself and find nothing?” horen zingen.

Funky en dansbaar
Met ‘Stages Of Phases’ krijgen 'we een mix van Kraut- en Glamrock en bij het soulvolle ‘Sunset Dreams etaleert ze haar kopstem, maar het is toch vooral de titeltrack die veel aandacht naar zich toe trekt; een complexe melodie met heel veel start-stop momenten en een rijk instrumentarium waar vooral de fluit opvalt naast de heldere stem van de Britse singer/songwriter. Natuurlijk is Jane het experimentele karakter niet helemaal verloren getuige de amper één minuut durende soundscape ‘Lux’ en ‘Modern Reputation’, dat naast Krautrock-invloeden veel elektronica en stemsamplers kent. De grootste verrassing is misschien wel ‘All The Things You Do’, dat voortkabbelt op een bossanova beat van een drummachine. Met ‘Pyramid Schemes’, dat kleur krijgt door een funky gitaar à la Nile Rodgers, noemen we een dansbare hit-in-de-dop en met en met de catchy synthpop floorfiller ‘Solarised’ horen we een Jane Weaver zoals nooit tevoren.

Jane Weaver toont op dit nieuwe album haar diversiteit en creativiteit als nooit tevoren. De albumcover, waar we haar tussen allerlei kleuren vogelhuisjes zien, is misschien wel een perfecte weergave van haar veelzijdigheid. Natuurlijk horen we nog de vingerafdruk van haar voorliefde van elektronische muziek maar Flock is absoluut haar meest open en toegankelijke album tot op heden. Veel luisterplezier!

Alternative / Pop / Singer-songwriter