2016-09-04 07:00:00 • 9 min lezen

Japanese Breakfast - Psychopomp

Label : Dead Oceans Eindoordeel : 6,5

Droevige gebeurtenissen leiden soms tot iets moois. Lang niet altijd maar soms wel. Michelle Zauner kennen we waarschijnlijk niet als soloartiest maar wel als lid van Little Big League. Omdat haar moeder ernstig ziek werd besloot ze terug te gaan naar haar geboortestadje in Oregon om voor haar moeder en later voor haar vader te zorgen. In de tussentijd was er ruimte voor muziek schrijven en als je de omstandigheden meeneemt is het niet zo raar dat het lo-fi klinkende album best een persoonlijk randje heeft gekregen.

Een lo-fi sound met persoonlijke teksten ‘In Heaven’ is de sympathieke opener van dit album. Michelle weet met haar aangename stem dit lichtvoetige nummer zeer aangenaam te laten klinken waarbij de toegevoegde strijkers zeer op zijn plaats zijn en zelf iets toevoegen. Het lo-fo karakter komt nog beter en indringender tot uiting in een nummers als ’The Woman That Loves You’ waarbij het zelfs soms lijkt of er een disco-tune in verwerkt is. Soms is het allemaal wel erg blij en vrolijk zoals bij ‘Everybody Wants To Love You’ (duet met Sam Cook- Parrott), een even eenvoudig als doeltreffend slechts twee minuten durend nummer dat op een sterk synthdeuntje en een enkel gitaarriff drijft. ‘Psychopomp’ vind ik persoonlijk de wat vreemd gekozen titelsong; een instrumentaaltje van amper een minuut met enkele gesproken zinnetjes. Toch weet de Amerikaanse op het einde sterk terug te komen met prima nummers als ‘Heft’ en het ingetogen, persoonlijke ‘Tripple 7’ dat een emotionele lading meekrijgt.

Eindoordeel De vijfentwintig minuten speeltijd is karig, zonder meer. Toch laat Michelle Zauner over muzikaal talent te beschikken want een aantal nummers steken boven het spreekwoordelijke maaiveld uit zoals single ‘In Heaven’ en ‘Tripple 7’. Toch klinkt het album niet als geheel afgerond en hadden nummers best wat uitgerekt mogen worden. Innemend is het persoonlijke karakter van de songs. Psychopomp betekent vrij vertaald "een gids van verloren zielen" en op zich is deze omschrijving wel passend. Zo na de zomer een verfrissend album. Veel luisterplezier.

Japanese Breakfast live: 29 oktober : Let’s Get Lost Festival in Zwolle