2015-04-07 07:00:00 • 6 min lezen

Jape - This Chemical Sea

Label : Faction Records Eindoordeel : 7

Jape is het project rondom Richard Egan uit Dublin. Startend als soloartiest kwam hij tot de ontdekking dat hij als singer/songwriter gezien werd; iets wat hem eigenlijk niet beviel want hij wilde als bandlid bekend worden.

2x Irish Album Of The Year Inmiddels bestaat deze band al enkele jaren en This Chemical Sea is het vijfde album dat deze band aflevert. Twee voorafgaande albums (in 2008 en 2011) zijn door Choice Music Prize als “Best Irish Album Of The Year’ uitgeroepen; voor wat het waard is. Overigens werkt en woont Egan inmiddels in dé meest trendy stad van Zweden, Malmö. De band staat bekend om het maken van elektronische popmuziek die dan ook nog dansbaar moet zijn. Op This Chemical Sea is dat dan ook niet anders. Tien lome nummers die voortgestuwd worden door elektronische beats en die het waarschijnlijk op zomerse festivals onder een heldere zon het erg goed zouden doen.

Soepel lopende melodielijnen De invloeden uit de Electro pop uit het latere gedeelte van de ‘80er jaren zijn duidelijk voelbaar. Het stemgeluid wordt vaak wat gemanipuleerd door de knoppen zodat het af en toe lijkt of alles fluisterend en met wat galm en echo is opgenomen. ‘The Heart’s Desire’ is wel een interessante track. Na een subtiel gitaarloopje wordt ook dit nummer getransformeerd tot een danstrack met van die typische synth-geluiden. En zo zorgt Jape dat je op de wiegende en deinende melodieën meegenomen wordt. Nummers als ‘Seance Of Light’, ’Absolutely Animals’ en ‘Ribbon Ribbon Ribbon’ zijn stuk voor stuk het luisteren waard. ‘Love On The Crest Of A Wave’ is wat grilliger en titelsong ‘This Chemical Sea’ wordt in de laagst mogelijke versnelling uitgevoerd.

Eindoordeel Voor de liefhebber van (dansbare) Electro pop is dit een uiterst aardig album. Toch is het over het geheel niet erg gevarieerd maar daarentegen vormt het wel één geheel. Lekker nonchalant, loom, een lekkere beat maar nooit écht spannend. Overigens lenen de meeste nummers zich prima om lekker lang durende remixen van te maken. Veel luisterplezier.