2021-01-14 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Singer-songwriter
8,5

Jarle Skavhellen - Beech Street

Na zijn debuutalbum The Ghost In Your Smile uit 2018 is Beech Street het tweede album van de uit Bergen afkomstige singer/songwriter Jarle Skavhellen.

Roadtrip
Voor dit album zocht de Noor de samenwerking met Tucker Martine (o.a. Sufjan Stevens, R.E.M.) en trok naar Portland. Het oorspronkelijke idee was om een “stipped-down” album te maken maar gaandeweg kregen de liedjes meer Americana-invloeden mee. De opener ‘Drive’ is geschreven in het licht van een roadtrip door California en Nevada die de Noor voor Covid maakte; een hele mooie en sfeervolle gitaarsong die we in één adem kunnen noemen met het uptempo ‘Crash & Burn’; liedjes die op de juiste momenten de vaart erin houden en voor balans op het album zorgen. Skavhellen wordt in het buitenland soms vergeleken met James Taylor, ook zo’n singer/songwriter van mooie, sfeervolle en vooral tijdloze liedjes. De Noor doet wat dat betreft ook een aardige duit in het zakje en we vinden dan ook een aantal hele mooie, kleine pareltjes terug op Beech Street. Luister maar eens naar ‘Lion’, ‘Just Not Ready To Let Go’ en het akoestische Back To Being Srangers’

Noorderlicht
Ook is zijn voorliefde van Bluegrass en Americana nergens heel ver weg. ‘Winnebago’ is één van de hoogtepunten in al zijn eenvoud; de Noor die fluitend door het liedje gaat met een hele subtiele banjo op de achtergrond. En dat gevoel weet hij regelmatig vast te houden want ook met ‘Home By 5’ voelt het alsof je met vrienden ergens in de Utah-woestijn rond een kampvuur zit en bij het akoestische “break-up” liedje ‘Montana’ horen we hem letterlijk zingen over die kampeerplek, maar dan in Montana. Akoestische gitaar, banjo en Skavhellen die we ‘Remember that day in Montana, the day we feel apart’ horen zingen. Een liedje kan zo mooi door eenvoud zijn. Dat de Noor veelzijdig is bewijst hij met het de retro Doo-Woop ’20 Fathoms Deep’ en de heel mooi opgebouwde afsluiter ‘Anyway / Anyhow’. Hoogtepunt van het album is waarschijnlijk ‘Northern Lights’; zelden zal een natuurverschijnsel zo mooi vertaald zijn in een prachtig gearrangeerd liedje.

Beech Street is een mooi, tijdloos album geworden waar Skavhellen absoluut zijn eigen stempel drukt. De twaalf nummers zijn wat sober georkestreerd maar hebben meer dan voldoende karakter om boeiend te zijn en te blijven. Het gevaar om steeds de “repeat-knop” in te drukken ligt echt op de loer. Veel luisterplezier.

Americana / Singer-songwriter