JARV IS..... - Beyond The Pale

Label : Beggars / BMG

2020-07-29 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8

JARV IS....... - Beyond The Pale

Medio jaren ’90 kende de Britse band Pulp hun hoogtijdagen. De band, geformeerd rondom frontman Jarvis Cocker, was in Engeland zeer populair maar kende ook daar buiten enkele hits zoals ‘DISCO 2000’ en ‘Common People. Na het uiteenvallen van de band in 2001 maakte hij nog wat soloplaten maar was toch vooral succesvol als dj bij de BBC. Hoe verrassend is het dan om haast “out of the blue” en nieuw album te zien verschijnen van Cocker.

Maatschappelijk betrokken
‘Save The Whale’ doet onze wenkbrauwen wat fronzen; Cocker met een uiterst diepe stem op wat trip-hop achtige klanken en ritme die ons nog maar eens bewust maakt van de huidige klimaatproblematiek. Na deze prima opener is er ineens de herkenning; met het uptempo en wat nerveuze ‘Must I Evolve’ is daar ineens de evolutietheorie als thema en we horen Cocker “maybe a small bang, actually more of a pop” zingen. Zo kunnen we niet anders constateren dat de Brit behoorlijk maatschappelijk betrokken is op dit nieuwe album en misschien is dat wel het antwoord op de titel JARV IS……. Opvallend is dat Cocker voor dit album een complete band heeft samengesteld en dat horen we terug in de productie. Uiteraard pakt hij terug naar de jaren ’80 zoals bij ‘Am I Missing Something’ en met de ruim zes minuten durende afsluiter ‘Children Of The Echo’ noemen we de meest bijzondere track; de stem van Cocker krijgt door achtergrondzangeres Serafina Steer een echo en dat in combinatie met de nodige vervormingen voor een wat psychedelisch karakter zorgt.

Volledig band
Eén van de opvallende kenmerken van dit album is dat hij naast een voltallige band, inclusief strijkers, vaak gebruik maakt van dameskoortjes op de achtergrond; het contrast met zijn stem die overeenkomsten vertoond met Leonard Cohen zorgt voor aangename spanning. De prima en dansbare track ‘House Music All Night Long’ is hier een mooi voorbeeld en natuurlijk horen we hier wat invloeden uit de jaren ’90. Dat Cocker nog steeds een veelzijdige singer/songwriter is blijkt wel uit het onheilspellende ‘Sometimes I Am Pharoah’ dat een heerlijk contrast vormt met de haast vertellende ballad ‘Swanky Modes’.

JARV IS….. is waarschijnlijk een heuse comeback die velen van ons niet aan hadden zien komen. Soms wat experimenteel maar vooral tekstueel goed en muzikaal is het onderhoudend en zelfverzekerd. De zeven nummers tikken een speeltijd van een kleine veertig minuten aan en daarmee kleurt Jarvis Cocker alias JARV IS…. toch weel lekker buiten de lijntjes. Veel luisterplezier.

Pop