Nieuw album van Americana singer/songwriter Jason Isbell mét the 400 Unit!

2017-06-28 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Rock
8

Jason Isbell and the 400 Unit - The Nashville Sound

De uit Alabama afkomstige Jason Isbell heeft altijd al wat met muziek gehad en hij leerde op 6-jarige leeftijd al van zijn opa de mandoline spelen. In zijn jeugdjaren speelde hij vooral lokaal tot hij werd opgepikt door de Drive-By Truckers waarmee hij een aantal albums opnam en waarbij ook zijn rol als singer/songwriter al serieus werd genomen. In 2007 verliet hij de band en begon zijn solocarrière.

Label - Southeastern / Bertus

Inmiddels is Jason Isbell (soms met zijn band The 400 Unit) een zeer gerespecteerd muzikant in Amerika met o.a. 2 Grammy Awards achter zijn naam, onder meer voor het album Something More Than Free uit 2015. Toch kent zijn leven ook een schaduwzijde want na een eerder mislukt huwelijk was er in 2012 een interventie nodig om Isbell van zijn verslaving te krijgen. Toch is dat misschien wel de ommekeer geweest want nadien is elk album van Isbell een groeibriljant gebleken en na twee echte soloalbums Southeastern (2013) en Something More Than Free (2015) is daar nu The Nashville Sound dat hij dus samen met zij band opnam.

Persoonlijke maar ook politieke onderwerpen passeren de revue
Het album trapt af met het rustige en ingetogen ‘Last Of My Kind’ waarbij Isbell vol nostalgie terug kijkt op de tijd dat hij studeerde (“I tried to go to college but I didn’t belong, Everything I said was either funny or wrong”). Vervolgens wordt duidelijk waarom hij dit album samen met zijn begeleidingsband in de legendarische RCA Studio in Nashville opnam en met ‘Cumberland Cap’ weet hij een dampend nummer neer te zetten dat een combinatie van Americana en Country/Folkrock is. Verder is ook een nummer als ‘Anxiety’ lekker stevig dan wat we van Isbell gewend zijn. Bij ‘Tupelo’ probeert hij de sfeer uit zijn jeugd te benaderen en op dit nummer is zijn echtgenote Amanda Shires ook te horen en speelt ze viool. In het land van Trump gaat Isbell ook politieke en culturele thema’s niet uit de weg zoals te horen is in ’White Man’s World’ (“I'm a white man living in a white man’s town / Want to take a shot of cocaine and burn it down”). Luister naar het samenspel van gitaar en viool want hiermee wordt het nummer tot één van de spannendste van The Nashville Sound gepromoveerd.

Het leven samen in een relatie is niet eindig
Op dit laatste album is het grote verschil dat Isbell zijn elektrische gitaar oppakt, daar waar zijn voorgaande albums vooral op folk gericht waren. Toch verloochent hij zijn afkomst en roots niet getuige het prachtige ‘If We Were Vampires’ dat gaat over het gevoel dat je in het leven maar een beperkte tijd samen in een relatie bent en dat één van beiden achter zal blijven…… ‘Molotov’ is zo’n nummer waarvan het refrein de hele dag in je hoofd blijft hangen en bij ‘Chaos And Clothes’, dat gaat over het universele thema van een verbroken relatie, is het Isbell met zijn akoestische gitaar. Op de positieve afsluiter 'Something To Love’ horen we Amanda weer op viool en deze heerlijke Americana-song laat ons weten dat je altijd hoop moet koesteren. Isbell zingt hierover : “I hope you find something to love / Something to do when you feel like giving up / A song to sing or a tale to tell Something to love, it'll serve you well”.

Met The Nashville Sound bewijst Jason Isbell met zijn begeleidingsband dat Americana-muziek springlevend is. Het is oprecht een échte muziekstijl waar deze singer/songwriter een exponent van is. Critici zijn lovend over dit laatste album maar het is lastig om écht aan te kunnen geven of het beter is dan de laatste twee; het is in ieder geval anders en sowieso een prachtplaat waarbij Isbell laat horen ook tekstueel een groot talent is. Veel luisterplezier.

Jason Isbell and the 400 Unit Live:
4 nov. : Oosterpoort, Groningen
9 nov. : Paradiso, Amsterdam