Puntgave live-registratie Jason Isbell & The 400 Unit

label : Southeastern Records

2018-12-04 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Pop
8

Jason Isbell & The 400 Unit - Live from the Ryman

Viervoudig Grammy Award winnaar Jason Isbell is terug met zijn band The 400 Unit met een Live-album dat een compilatie is van de zes shows die hij gaf in het legendarische Ryman Theatre in Nashville, dé muziektempel van de Countrymuziek.

Zes avonden in het legendarische Ryman Theatre in Nashville
Op zijn zesde leerde hij al van zijn opa de mandoline spelen en tijdens zijn jeugd speelde hij vooral lokaal tot hij werd opgenomen in band Drive-By Truckers. Na een aantal albums met deze band waar hij zijn singer/songwriter kwaliteiten al liet horen stapte hij in 2007 uit de band en ging solo verder. Dat is niet helemaal waar want naast soloprojecten brengt hij ook regelmatig werk uit met zijn band The 400 Unit. De zes optredens in het Ryman zorgen voor de tracklist op dit live album, waarbij het opvalt dat er voor nummers van de laatste drie albums is gekozen; het “breakthroough”-album Southeastern (4 nummers), Something More Than Free (Grammy voor “Best Americana Album) én The Nashville Sound, het tot op heden meest succesvolle album.

Perfectie
Het Ryman Auditorium leent zich voor perfectie en dat is eigenlijk dat ook datgene dat we op deze live-compilatie horen. Alles klopt, of het nu de zang is, het instrumentarium of de kwaliteit van de mix. Het album opent met de countryrock nummers ‘Hope The High Road’ en Grammy Award ’24 Frames’, een “tributenummer” voor Athens, Georgia, ”hometown” van de Drive-By Truckers. Toch begint het echte vuurwerk pas bij deze uitvoering van ‘White Man’s World’ en bij het dampende en opstuwende ‘Cumberland Gap’ worden alle registers opengetrokken.

American Roots Songs
Gelukkig is er ook ruimte voor wat ingetogener werk zoals de uitvoering van ‘Flagship’, waar we Amanda Shires, Isbells echtgenote, prominent op viool kunnen bewonderen, iets wat we ook op ‘Something More Than Free’ horen. Hoogtepunten van het album zijn waarschijnlijk twee nummers; allereerst het prachtig ingetogen ‘Elephant’ dat zo’n beetje synoniem staat voor mensen die ziek zijn en hun laatste levensfase naderen. Isbell én de band weten de spreekwoordelijk juiste snaren te raken! En ten tweede deze live-versie van de ballad ‘Cover Me Up’, waarin Isbell op zijn emoties de vrije loop laat. Als voorlaatste track horen we het opstuwend rockende ‘Super 8’ en als afsluiter is daar het prachtige ‘If We Were Vampires’ (Grammy voor Best American Roots Song) dat hier zeer smaakvol en akoestisch wordt neergezet met Amanda Shires op viool én als tweede stem.

Jason Isbell bewijst met dit album dat hij tot de top binnen dit genre behoort en moeiteloos in staat is om rockende countrysongs af te wisselen met subtiele singer/songwriter songs. Natuurlijk werkt de productie, de mix én de locatie mee. Eindresultaat is een uitgebalanceerd album dat waarop Jason Isbell maar ook zijn band The 400 Unit excelleren en waar we een paar van de beste Americana –roots uit recente tijd voorbij horen komen. Veel luisterplezier.

Country / Pop