Jason Molina - Eight Gates

Label : Secretly Canadian

2020-08-11 07:00:00 • 3 min lezen

Singer-songwriter
8

Jason Molina - Eight Gates

Het is al vaker gebeurd en het zal ook zeker niet de laatste keer zijn; een album postuum uitbrengen. Jason Molina was een begenadigd singer/songwriter die wars was van enige commercie en een uitgesproken mening had. Zeven jaar na zijn overlijden is er nu een album met negen nummers die nog niet eerder het daglicht zagen en verzameld zijn op Eight Gates

Overleden aan leverfalen
Molina stond bekend om de sobere composities die vaak puur en eerlijk klonken en voorzien waren van vlijmscherpe teksten. Als artiest was hij introvert en leefde niet het leven van een artiest volgens het “seks-drugs& Rock ’n Roll”-principe. Wel was al enkele jaren bekend dat de uit Ohio afkomstige singer/songwriter een alcoholverslaving had en uiteindelijk ook daadwerkelijk aan leverfalen in 2013 overleed. Dit album met negen nog nooit uitgebracht nummers met een speeltijd van een kleine vijfentwintig minuten is waarschijnlijk echt het definitieve afscheid al weet je dat natuurlijk nooit zeker.

Minimalistische, melancholieke songs
Deze opnames stammen uit de jaren 2007/2008 en brengen op zich niets nieuws onder de zon. Het verhaal gaat dat Molina ziek zou zijn geworden door een beet van een giftige spin en tijdens die periode van opsluiting ergens in Londen zijn deze nummers geschreven. Het fluiten van de vogeltjes dat je tussen de tracks door hoort is een ode aan de parkieten die blijkbaar volop in Londen rondvliegen. Na het eerste gefluister van wat vogeltjes is daar meteen die karakteristieke, wat melancholieke sfeer; ‘Whisper Away’ krijgt vorm door de diepe stem van Molina en de subtiele strijkers completeren het fraaie en zeer ingetogen geheel. Vervolgens word je meegenomen in dat minimalistische karakter met nummers als ‘ The Mission’s End’, ‘She Says’ en ‘Old Worry’. Gaandeweg neemt Molina je mee in zijn triestheid en de nummers vormen een aaneenschakeling van weemoedige verhaaltjes. ‘Shadows Answer The Wall’, het enige nummer met drums, en ‘Thistle Blue’ zorgen voor de broodnodige variatie. Al luisterend krijg je ook het idee dat de tracks een soort demo-gehalte hebben en voorzien zijn van een ruw randje. Afsluiter ‘ The Crossroad + The Emptiness’ is wat dat betreft exemplarisch; we horen Molina zeggen “alright, everybody, everybody shut up; This is my record; everybody has goes to sleep, I want to close this song” waarna hij ons in stilte achterlaat.

Eight Gates is waarschijnlijk een plaat die vooral waardering zal oproepen bij de fans en liefhebbers van Molina. Voor een kennismaking met deze singer/songwriter is deze uitgave misschien iets minder geschikt. Evengoed zijn het negen liedjes waarmee tussen het gefluit van de vogeltjes ons nog één keer meeneemt in zijn gedachten zoals hij ze jaren geleden heeft vastgelegd. Veel luisterplezier.

Singer-songwriter