2014-07-26 07:00:00 • 7 min lezen

Jason Mraz - Yes!

Jason Mraz – Yes! Label: Warner Eindoordeel: 7,5

Yes! is de vreugdekreet van Jason Mraz. Het nieuwe album naar tevredenheid van hemzelf en de rest van de band gerealiseerd. Als singer songwriter brengt hij nu een “band” album. De weergave van de hoes geeft duidelijk aan dat het niet een solo product is. Mona Tavakoli, Mia Bloomfield, Natie Walcot en Becky Gebhardt zijn de mensen die als begeleidingsband zijn in gehuurd. Opvallend is inderdaad dat de womanizer alleen vrouwen om zich heen wil.

“Hello You Beautiful Thing”, “Rise”, “Love Someone”en “Out of My Hands” zijn titels waarbij je je wenkbrauwen kunt ophalen. De herkenbare popsongs kennen nu vooral veel achtergrond vocalen. Op “Long Drive” en “It’s so Hard… “ zijn de vocalen opvallend goed gecomponeerd. Het vijfde album van Mraz kent meer diepgang in de composities dan hun voorgangers. Dat zal wellicht het Yes! gevoel hebben gegeven bij de opnamen van het album. Naast de reguliere popsongs als “My Best Friend” en de cover van Boys II Men "Its’s So Hard To Say Goodbye To Yesterday” zijn wellicht guilty pleasures, waar ik de pleasure nog even van mis.

Het zijn dan ook de enige mindere nummers van dit album. De singer songwritersongs “Quiet” en “Out Of My Hands” een prachtige gitaarliedjes dat uit de catalogus van John Mayer geleend kan zijn. Het album kent geen spannende uitschieters en is vooral voor een groot publiek gemaakt. Save, hartverwarmend en geen gekkigheid. “3 Things”is een heerlijk opbeurend liedje wanneer het allemaal wat tegen zit. Met deze peptalk wordt het vervolg “You Can Rely On Me”. Wanneer hij zich niet te serieus neemt, kun je best zeggen at hij zeker iets van humor in de albums verstopt. Tevens laat hij weten dat Jason ook het Rock and Roll leven beheerst. Even terug op aarde met “Back On the Earth” gaat Jason fluitend door het leven, met een ukelele onder de hand en grasprietje in de mond, liggend in het groene gras wolken tellen. Nee het is allemaal niet nieuw, spannend of muzikaal verrassend, het is gewoon vermakelijk. Een album die meegaat in de cabrio cruising on the boulevard. Met als hoogtepunt “Shine” waar het album mee afsluit.