Prachtig innemend solodebuut van Belgische Jasper Steverlinck

2018-04-16 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Jasper Steverlinck - Night Prayer

In België in de naam Jasper Steverlinck niet onbekend. Met de Vlaamse band Arid stond hij in 1996 in de finale van Humo’s Rock Rally en in 1999 verscheen het debuutalbum dat lovende kritieken kreeg, mede vanwege het stemgeluid van Steverlinck. Na diverse projecten, waaronder een album met covers, is daar nu het eerste échte soloalbum Night Prayer.

Label : Sony Music

Alles moest opnieuw
In België komen ze inmiddels superlatieven tekort maar het album is eigenlijk geruisloos ook Nederland binnengedrongen. En dat is waarschijnlijk niet geheel terecht. Steverlinck oogstte veel lof tijdens zijn tijd met Arid, mede door zijn enorme bereik en zijn stemgeluid. En juist die troef speelt hij op dit prachtige album slim en volledig uit. Voor dit project had hij wel de nodige tijd nodig. Hij werkte samen met o.a. producer Jake Gosling (Lady GaGa, Ed Sheeran) maar kwam steeds tot de conclusie dat hoe gaaf en vet de nummers ook klonken dat hij het gevoel miste. Het moest zo zou anders, terug naar de basis en op zoek naar dat juiste gevoel. Hij vond zijn spreekwoordelijke “soul mate” in de Belgische producer Jean Blaute (o.a. K’s Choice) en het resultaat is een verzameling van prachtige nummers die met een minimalistische instrumentarium naar grote hoogte worden gebracht door Steverlinck.

Valentijn Elso op piano
Liefde is het centrale thema dat als een rode draad door het album loopt. Deze Belg neemt je mee in zijn geesteswereld in veertien composities die stuk voor stuk adembenemend mooi zijn. ‘Broken’ is de gedroomde opener waarbij Jasper laat horen een nummer “klein” te starten en gaandeweg uit te bouwen naar een krachtig liefdeslied waarbij zijn stem boven alle uit troont. Zo neemt Steverlinck ons mee in smaakvolle composities waar strijkers voor extra karakter zorgen. Nummers als ‘Open Your Heart’, ‘Someday’ en ‘Need Your Love’ zorgen voor een bepaalde gelaagdheid en diepgang die zorgen dat je een aandachtig luisteraar blijft. Bijzonder mooi zijn bijvoorbeeld de pianoballads ‘Sad Reminders’ en ‘Our Love Got Lost’ met Valentijn Elso op piano.

Liedjes die eerder niet geschreven konden worden
Op ‘Here’s To Love’ lijkt het alsof hij duidelijk wil maken dat hij nu de gevoelige liefdesliedjes kan schrijven; alsof dat tijdens zijn periode met zijn band Arid niet mogelijk was als hij zingt: “Here's to songs that I'll never sing / Here's to love and it's sunken dreams”. Het is lastig om gradatie tussen de nummers aan te brengen maar hoogtepunt is waarschijnlijk het ‘That’s Not HowDreams Are Made’ of de titelsong. Het is pas in het tweede deel bij een nummer als ‘So Far Away From Me’ dat de singer/songriter en gitarist alle schroom van zich af durft te gooien en ‘Things That I Should Have Done’ is misschien wel de verrassing door het wat bluesy karakter. Afsluiten doet Steverlinck met de subtiele, gevoelige ballad ‘On This Day’ waarop hij zichzelf op gitaar begeleidt in stijl.

De 42-jarige Steverlinck levert een puik debuut af. De songs klinken warm, gevoelig, eerlijk en de Belgische singer/songwriter bewijst nogmaals over een buitengewoon stemgeluid te beschikken. Het album vormt een geheel want alle songs zitten wel in de dezelfde klankkleur en Steverlinck blijft binnen die comfortzone waarvoor hij bij dit album duidelijk voor heeft gekozen. Het kan niet anders of hiermee worden ook deuren buiten België geopend. Een prachtplaat. Veel luisterplezier.

Jasper Steverlinck live:
29 april: Het Zonnehuis, Amsterdam

Pop / Singer-songwriter