2017-11-18 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Singer-songwriter
6,5

Jaye Bartell - In A Time Of Trouble A Wild Exultation

De in New York woonachtige singer/songwriter is terug met zijn derde album In A Time Of Trouble A Wild Exultation.

Label : Synderlin / Konkurrent

In 2016 vormde hij nog het voorprogramma van Kevin Morsby tijdens diens U.S. tour en daarna was daar nog een solotoer door Italië begin dit jaar. Daarna besloot hij terug te keren naar Ahseville, North Carolina, waar hij vroeger woonde. De bedoeling was om daar in een aantal weken materiaal op te nemen voor dit nieuwe album en toevallig (of niet) waren daar ook een aantal muzikale vrienden waarmee hij ook al eerder werkte. Dus het is dan geen toeval dat we gitarist Shane Parish (Ahleuchatistas) maar ook singer/songwriter Angel Olsen op dit album horen.

De aanwezigheid van Angel Olsen voegt iets toe
Jaye Bartell is zo’n type singer/songwriter die niet tot de beste zangers van de wereld behoort. Toch is hij in staat om interessante tracks te schrijven die vaak wel wat sombers over zich hebben met een over het algemeen een wat minimalistisch instrumentarium. Luister maar eens naar het donkere en sombere ‘Out Of Doors’ dat evengoed intrigeert, mede door de aanwezigheid van die totaal andere stem van Angel Olsen. Deze singer/songwriter is overigens ook te horen op ‘Give Erin A Compliment (So Kind), een prachtig gevoelig nummer en waarschijnlijk de beste track van het album. Alle tracks zijn vrijwel live opgenomen en dat is op een nummer als ‘Feeling Better Pilgrim’ dan ook wel hoorbaar. Nummers als ‘If Am Only For Myself Then What Am I’ en ‘CawCawCaw’ klinken oprecht ingetogen waardoor de emotie wel voelbaar is ondanks de tekortkomingen in het stemgeluid van Bartell.

In A Time Of Trouble A Wild Exultation is geen album dat je spontaan zult gaan beluisteren. Ga er even voor zitten en neem de tijd. De elf songs zijn wat somber waarbij de aanwezigheid van Angel Olsen absoluut een lichtpuntje is want de combinatie van de beide stemmen binnen de wat minimalistische songs werkt echt. De vertaling van Exultation is opgetogenheid of gejuich en dat is toch nét wat te veel gevraagd na het beluisteren. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter