DOOR TRUUS DE BOER
2016-05-11 07:00:00 • 5 min lezen

Jazz International Dag van de Rotterdamse Jazz, De Doelen 8 mei 2016

In een zonovergoten Rotterdam gaf Jazz International haar kado aan de 50 jarige Doelen in de vorm van de Dag van de Rotterdamse Jazz. Ondanks de 28 graden buiten was de zaal helemaal vol met enthousiaste jazzliefhebbers die genoten van een gevarieerde dag vol Rotterdamse jazz artiesten.

Ter herdenking van 75 jaar wederopbouw en de viering van de 50 jaar de Doelen, het eerste na-oorlogse cultuurgebouw in de stad, blikken we terug op de jazzgeschiedenis van Rotterdam. Jazz International organiseert met behulp van het Nederlands Jazz Archief de Dag van de Rotterdamse Jazz. Deze dag werpt een blik op de Rotterdamse jazzgeschiedenis met een verbinding naar de jazzmuziek van nu. De dag wordt voor een groot gedeelte ingevuld door Rotterdamse jazzmusici en ademt de spirit van de jazz van vroeger, van nu en van de toekomst. Met onder meer een fototentoonstelling van de eerste 10 jaar jazz in de Doelen, een lezing over de Rotterdamse Jazzgeschiedenis door Hans Zirkzee, saxofoonkwartet Spoken met Rotterdams repertoire, ‘A Glorious Tribute to Rita Reys’ door Fay Claassen en Trio Peter Beets, het Edison Pianoduo van Rob en Sebastiaan van Bavel, ‘Jazz Artist Portraits’ door een new generation all star kwintet o.l.v. Benjamin Herman met o.a. vocaliste Ntjam Rosie. New Rotterdam Jazz Orchestra met de première van de ‘Rotterdam Suite’ (met o.a. Eric Vloeimans) en om de dag compleet te maken tot slot Deelder Draait.

Winfried Bayens presentatie

13.15-14.00 uurSPOKEN De bezoeker wordt welkom geheten in de Jurriaanse Hal met de klanken van SPOKEN. Jazz, hedendaags en klassieke muziek zijn enkele van de genres waarmee het saxofoonkwartet hun verhalend en filmisch geluid overbrengt. De groep presenteert een modern en spannend eigen repertoire, waarin ze gebruikmaakt van het veelzijdige kleurenpalet van de saxofoon.

Stephanie Francke (NL) - sopraan Wietse Voermans (NL) - alt Bruno van der Haegen (BE) - tenor Ruben Verbruggen (BE) - bariton

14.00-14.45 uurA Glorious Tribute to Rita Reys Fay Claassen werd door Rita Reys steevast als haar opvolgster aangewezen. Het virtuoze Peter Beets Trio was 10 jaar de vaste begeleider van Rita tot zij in 2013 overleed. In dit eerbetoon aan ‘Europe’s First Lady of Jazz’ klinken alle ballads en songs die Rita graag zong.

Fay Claassen - zang Peter Beets - piano Martijn Van Iterson - gitaar Ruud Jacobs - bas

15.00-15.15 uurDuo Eric Vloeimans / Jorrit Westerhof Eric Vloeimans leerde de gitarist Jorrit Westerhof kennen toen hij het Nationaal Jeugd Jazz Orkest dirigeerde. Het viel hem direct op dat Jorrit een fijne ‘scheur’ had. Eric doelde hiermee op het overstuurde gitaargeluid van de jonge Jorrit. Jorrit Westerhof is sinds dit jaar artist in residence bij Jazz International en speelde eerder mee in een tournee van Vloeimans’ Gatecrash. Dit duo belooft een verrassende muzikale ontdekking.

Eric Vloeimans - trompet Jorrit Westerhof - elektrische gitaar

15.15-16.00 uurLezing door Hans Zirkzee Hans Zirkzee geeft een presentatie aan de hand van zijn in 2015 verschenen boek Jazz in Rotterdam. Hij zal het accent leggen op de recente jazzgeschiedenis en een paar highlights destilleren uit het grote verhaal.

15.15-15.45 uurEdison Duo (Rob en Sebastiaan van Bavel) Zo vader zo zoon. Het Edison Duo bestaat uit Rob en Sebastiaan van Bavel. Ze wonnen beiden een Edison, vader Rob in 1990 en zoon Sebastiaan in 2015. Beide pianisten studeerden cum laude af aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts). Zij brengen nieuwe werken, waaronder ‘Minimal effort, maximum result’ – sterk geïnspireerd door de hedendaagse minimal music van bijvoorbeeld Simeon ten Holt – en de ‘Coltrane Suite’, een nieuw arrangement met drie thema’s van John Coltrane. ‘De Rotterdam Gospel’ is een eigen werk dat speciaal voor deze gelegenheid is gecomponeerd. Ook presenteert het duo deze middag hun nieuwe cd.

Rob van Bavel - piano Sebastiaan van Bavel - piano

16.15-17.00 uurJazz Artist Portraits door Benjamin Herman Geïnspireerd door de portretten aan de Oude Binnenweg die een hommage zijn aan overleden Rotterdamse jazzmusici, heeft altsaxofonist Benjamin Herman een band samengesteld met een jonge generatie Rotterdamse jazzmusici. Het repertoire levert een frisse blik op zowel instant klassiekers als minder bekend Rotterdams repertoire.

Ntjam Rosie - vocals Benjamin Herman - altsax Alexander van Popta - piano en keys Thomas Pol - contrabas Niek de Bruijn - drums

17.30-18.30 uurNew Rotterdam Jazz Orchestra Rotterdam Suite (première) De Rotterdam Suite viert de stad en is special gecomponeerd ter ere van 75 jaar wederopbouw. De suite bestaat uit acht delen, elk geschreven door een andere componist en geïnspireerd op een bijzondere Rotterdamse locatie in het centrum van de stad. Eric Vloeimans vervult een gastrol. Met composities van Arend Niks, Stefan Lievestro, Johan Plomp, Louk Boudesteijn, Cyrille Oswald, Jan van Duikeren, Mark Schilders en Rob van de Wouw.

Jan van Duikeren - trompet Rob van de Wouw - trompet Louk Boudesteijn - trombone Morris Kliphuis - hoorn Frans Cornelissen - tuba Bart Wirtz - altsax en dwarsfluit Cyrille Oswald - tenorsax, didgeridoo en dwarsfluit Miguel Boelens - alt-, tenor- en baritonsax Tini Thomsen - baritonsax en basklarinet Reinier Baas - gitaar Johan Plomp - contrabas Mark Schilders - drums m.m.v. Richard de Waardt - keyboard

Gastsolist: Eric Vloeimans - trompet

18.00-19.00 uurDeelder Draait

12.45-19.00 uurNederlands Jazz Archief De eerste 10 jaar Jazz in de Doelen Fototentoonstelling met de hoogtepunten van de eerste 10 jaar (1966-1976) jazzconcerten in de Doelen door het Nederlands Jazz Archief. Ook worden films vertoond van Rotterdamse Jazzmusici die door het NJA geportretteerd zijn.