2015-10-22 07:00:00 • 7 min lezen

Jean Michel Jarre - Electronica 1: Time Machine

Label Columbia / Sony Msic Eindoordeel : 8,5

Het was al een tijdje geleden dat we iets van Jean Michel Jarre hadden gehoord. De pionier en uitvinder van elektronische muziek voor het grote publiek brengt met The Time Machine een eigentijds nieuw album uit dat tot de verbeelding spreekt.

Godfather Of Electronic Music We schrijven 1977 in het toen nog cd-loze tijdperk. De LP Oxygène komt uit en Jean Michel Jarre verovert met het typische synthesizergeluid dat hij weet voort te brengen uit het Eminent Unique-orgel de hele wereld. De “sound” van Jarre is geboren. Eén jaar later herhaalt hij dit staaltje met het album Equinoxe en de singles Oxygene part 4 en Equinoxe 5 worden grote internationale hits. In de loop van de jaren volgen er vele albums en weet hij vooral met zijn legendarische liveoptredens record na record te breken. Zo was hij in 1981 de eerste Westerse artiest die optredens gaf in China en in Houston waren er het ongelofelijke aantal van 1.5 miljoen toeschouwers aanwezig tijdens een “gig”. Door de jaren heen maakte de Godfather of Electronic Music uiteraard ook een evolutie door en veranderde zijn stijl door de jaren heen. Onlangs kwam The Time Machine 1 uit, een album dat Jarre gemaakt heeft met artiesten die voor hem persoonlijk het nodige betekend hebben zoals Laurie Anderson alsmede met populaire artiesten van nu zoals onze eigen Armin van Buuren.

Veel samenwerkingsverbanden Het album kent 16 tracks met een totale speeltijd van ruim een uur. De opbouw is logisch en het geluid vaak typerend en herkenbaar. Toch heeft Jarre zich de afgelopen jaren ook muzikaal doorontwikkeld en tegenwoordig schuurt zijn muziek vaak tegen de Electro pop en dance aan. Opener en titeltrack ‘The Time Machine’ is qua sound herkenbaar en vertrouwd maar bij het rustige ‘Close Your Eyes’ komt de eerste kleine verrassing om de hoek door de bijdrage van Air. Op de tracks ‘Automatic Part 1 & 2’ zoekt Jarre de samenwerking met Vince Clarke en beide tracks kunnen zo als soundtrack bij een spannende film fungeren. Zo blijft JMJ de spanningsboog strak houden en wordt het album gaandeweg alsmaar boeiender.

Ook Armin van Buuren maakt zijn opwachting De grote namen komen we tegen op het tweede deel van The Time Machine. Dancetracks als ‘Suns Have Gone’ met Moby en ‘Stardust’ in samenwerking met Armin van Buuren zijn twee ijzersterke dansnummers die we waarschijnlijk ook nog vaak als remix tegen zullen komen. Jarre weet ons echt te verrassen bij ‘Travelator’, ook een opzwepend dancenummer waar Pete Townsend de vocalen voor zijn rekening neemt. Zo val je van de ene verbazing in de andere. Eén van de sterkste nummer is het hypnotiserende 'Rely On Me' waar we Laurie Anderson in de rol van vocale ondersteuning horen. Via ‘Watching You’ (ft. Massive Attack), waar de stemmen door elektronica gemanipuleerd worden komen we bij de waardige afsluiter ‘The Train & The River’; een ruim zeven minuten durend “electronic story” zoals alleen JMJ dat schrijven.

Eindoordeel Jean Michel Jarre  heeft zich de afgelopen jaren muzikaal doorontwikkeld en is met de tijd meegegaan zonder zijn eigen DNA te verloochenen. Prachtig om te beleven en te horen hoe Jarre eigentijdse muziekstromingen weet te combineren met zijn eigen sound en samenwerkingsverbanden aangaat om het uiteindelijke resultaat prachtig in balans te laten zijn. Overigens is JMJ nog niet klaar met dit project The Time Machine want voor april 2016 staat deel II gepland. Hij weet het spannend te houden. Veel luisterplezier.