2016-05-12 07:00:00 • 7 min lezen

Jean Michel Jarre - Electronica 2 : The Heart Of Noise

Label: Columbia Eindoordeel : 8,5

In oktober 2015 kwam deel I uit van Electronica en een vervolg van het tweeluik werd toen al aangekondigd. Nu is daar Electronica 2 : The Heart Of Noise, het voorlopig laatste deel in deze serie dat volgens de pionier van de elektronische muziek zijn meest prestigieuze project aller tijden is.

Binnen de elektronische muziek heeft Jean Michel Jarre altijd een grensverleggende rol vervuld Jean Michel Jarre behoeft geen introductie meer. Hij is het die de elektronische (pop)muziek jaren geleden op de kaart heeft gezet, zonder overigens anderen tekort te doen, en altijd voorop heeft gelopen in muzikale innovaties. Waren het niet de albums dan waren het wel de liveoptredens die record na record opleverden. Jarre was immers de eerste Westerse artiest die optredens gaf in China en in Houston waren er tijdens een optreden het ongelofelijke aantal van 1.5 miljoen toeschouwers. Nu is daar dan deel 2 in het tweeluik van Elektronica en wederom is Jarre erin geslaagd de samenwerking aan te gaan met een aantal bekende en minder bekende artiesten. Artiesten waar Jarre stuk voor stuk bewondering voor heeft en die door hem met een gemaakte demo onder de arm bezocht werden met als insteek deze artiesten met hun ideeën te betrekken bij het uiteindelijke eindproduct. En dat eindproduct is nu beschikbaar onder de titel Electronica 2: The Heart Of Noise en brengt ons wederom een aantal opmerkelijke samenwerkingen.

Album opgedragen aan Luigi Russolo die een vooruitziende blik had Electronica 2 kent in totaal 18 tracks met ook nu weer samenwerkingsverbanden die bij menigeen de wenkbrauwen zullen doen fronzen. Toch zijn er ook wel voor de hand liggende keuzes. ‘Brick England’, samen met de Pet Shop Boys, zou bijvoorbeeld ook op het laatste album van deze band kunnen staan. Een ander voorbeeld is ‘Here For You’, waar Gary Numann prominent aanwezig is. Ook nu zijn de typerende muzikale keuzes en invloeden van de artiest duidelijk herkenbaar. De werkwijze die Jarre hanteert waarbij de artiest absoluut inbreng heeft werkt dus echt en de nummers bevatten dus zowel het DNA van Jarre maar evengoed dat van de artiest. Een volledig instrumentaal nummer is ‘Electrees’ waarbij Hans Zimmer de gastmuzikant is. Overigens is dit album een eerbetoon aan Luigi Russolo, een Italiaanse componist die in 1913 een manifesto (getiteld Art Of Noises) schreef waarin hij de opkomst van de synthesizer en instrumentale muziek voorspelde. Wat een vooruitziende blik!

Zelfs “klokkenluider” Edward Snowden werkte mee aan dit The Heart Of Noise Toch zijn er ook op dit deel 2 weer een aantal verrassingen. Luister naar het uiterst dansbare ‘Swipe To The Right’ met Cindy Lauper en de opzwepende dancetrack ‘As One’ met Primal Fear. Op zijn minst opzienbarend is de samenwerking met de wereldberoemde “klokkenluider” Edward Snowden die op de techno track ‘Exit’ enkele teksten inspreekt waarmee Jarre nogmaals de jacht op digitale data wil illustreren. Ook de samenwerking met singer/songwriter Julia Holter is niet verwacht maar ‘These Creatures’ is wel een sterk nummer op dit album. Verder komen we nog samenwerkingen tegen met de Franse zanger Christophe, Rone, Jeff Mills en anderen. Uiteraard is het laatste woord voor de meester zelf. Met het instrumentale drieluik ‘The Heart Of Noise’ en ‘Falling Down’ neemt hij de opener en de afsluiter voor zijn rekening. Een aantal instrumentale “elektronische” verhalen zoals alleen JMJ dat kan.

Eindoordeel Electronica 2 is met recht een logisch vervolg op deel 1 en samen vormen ze een prachtige tweeluik waarbij de interpretatie van elektronica-muziek door Jean Michel Jarre op onnavolgbare wijze gecombineerd wordt met andere muziekstromingen. Jarre hoopt dat met dit door hem gekozen concept de luisteraars nieuwe dingen ontdekken. Hijzelf is er in ieder geval van overtuigd dat dit een geslaagd concept is. Ik kan dit alleen maar beamen. Op 22 november geeft hij een eenmalig concert in de HMH in Amsterdam en dat beloofd weer een zinnenprikkelend schouwspel te worden. Veel luisterplezier.