Horizon van Jaengu Macrooy ijzersterk 2e album

label : Unexpected Records / PIAS

2019-02-12 07:00:00 • 3 min lezen

Gospel / Jazz / Pop / Soul
8

Jeangu Macrooy - Horizon

Het verhaal van Jeangu Macrooy is al vaak verteld; als dertienjarige krijgt hij een gitaar van zijn ouders, vormt vervolgens een duo met zijn broer en zoekt vervolgens het (muzikale) geluk in Nederland. Dit weekend kwam het tweede album Horizon uit van deze in Suriname geboren zanger.

Blazers volop aanwezig
Jeangu Macrooy is gezegend met een bijzondere stem. Het leverde hem een nominatie op voor 3FM Talent, deelname aan de Popronde en we kennen hem misschien wel van zijn rol als Judas tijdens The Passion. Na de positieve recensies over zijn debuut High On You is Horizon de gedroomde opvolger; wat zelfverzekerder en een wat uitgebalanceerde sound is het resultaat waarbij we Macrooy horen in een aangename smeltkroes van Soul en Pop met invloeden uit de Jazz maar ook Gospel. De met blazers omgeven opener ‘Good Thing’ is meteen een fijne hernieuwde kennismaking met Macrooy. Het nummer is soepel, misschien zelfs wat laid-back en meteen is er de herkenning van het aangename stemgeluid van deze singer/songwriter. Vervolgens schakelt de zanger met ‘Dance With Me’ een versnelling door. Het is qua compositie misschien niet het meest complexe nummer, maar het is wel erg goed dansbaar én heeft een aanstekelijk refrein zodat het lastig is stil te blijven zitten. Op het einde van het album staan overigens nog twee uptempo nummers; het wat meer op techno geïnspireerde ‘Adrenaline’ vormt de afsluiter maar daarvoor is er nog ‘Shake Up This Place’, dat met grote waarschijnlijkheid dé hit in de dop is.

Soul verweven met andere stijlen
Maar Macrooy is ook in staat om nummers tot écht grote hoogte te tillen en dat bewijst hij vooral op het centrale deel van het album; luister maar eens naar ’Second hand Lover’, dat fantastisch wordt uitgebouwd en met de blazers en de backing vocals een vleugje gospel meekrijgt. Ook ‘Surrender’ en ‘How Much I Love You’ zijn tracks van de buitencategorie waar Macrooy zijn fantastische stem nog eens etaleert. Het is knap dat hij moeiteloos zijn Soul combineert met andere muziekstijlen. ‘Hold Me’ is de ballad die op dit album niet mag ontbreken en ‘Colors’ is weer een zo’n inventief soulnummer waar Macrooy vocaal naar grote hoogte wordt gestuwd, mede onder invloed van de alom aanwezig blazers.

Horizon is een volwassen album van internationale allure. Macrooy heeft samen met producer Perquisite een uitgebalanceerd album gemaakt dat Soul ademt maar waar andere muziekstijlen onmiskenbaar een evidente rol spelen. In het bijgevoegde boekje zijn alle songteksten nog eens terug te lezen. Veel luisterplezier.

Jeangu Macrooy live:
21 april; Doornroosje, Nijmegen
2 mei; Metropool, Enschede