2016-03-25 07:00:00 • 5 min lezen

Jeff Healey - Heal My Soul

Jeff Healey – Heal My Soul Label: Provogue/ Mascot Eindoordeel: 8,5

De bluesrock gitarist van vandaag is Joe Bonamassa. In de jaren 80 kwam er een blinde jongen die zijn gitaar om zijn schoot lag en lachte naar het publiek. Vervolgens wist hij iedereen weg te blazen met zijn blues rock. De Canadees sloot een verbond met bassist Joe Rockman en drummer Tom Stephen. Zij begeleidden Jeff Healey zowel muzikaal als naast het podium. Het nummer Angel Eyes werd geschreven door John Hiatt en werd een grote hit en het debuut album werd een meer dan goed ontvangen. Naast de albums die veel aandacht kregen trad hij op met o.a. zijn ontdekker Steve Ray Vaughan, ZZ Top en Eric Clapton. Trad? Ja, Jeff Healey kreeg in 2007 kanker en overleed een jaar later op 41 jarige leeftijd. Dit jaar zou hij 50 zijn geworden en dat moet gevierd worden met herinneringen. Na zijn periode met de band ging hij in 2000 solo en dook hij meer in de blues jazz. Het leverde hem geen hits op maar wist het live allemaal heerlijk te brengen. Met zijn nieuwe bassist Alec Fraser wist hij een perfecte muzikale band op te bouwen. Nu is er “Heal My Soul” een album met songs dat hij door de jaren heen heeft opgenomen, ergens de songs heeft neergelegd en zijn gevonden door zijn vrouw. Het project van deze Healey songs met enkele covers waaronder “I Misunderstood” van Richard Thompson werd met producer Roger Costa opgepakt. Het resultaat is een heerlijk album met uptempo songs. “Please” klinkt als een stevige ZZ Top song, “Daze of the Night” blaast lekker door de speakers en “Love In Her Eyes” kent een heerlijke swingende drive. De persoonlijke teksten als “Put the Shoe On The Other Feet” weet Jeff met humor om te gaan met zijn handicap. Ja, want hij had veel humor. Met songs “Under A Stone” wordt er een andere stemming aangeboord. Wanneer het album wordt beëindigt met “It’s The Last Time” is het duidelijk dat het boek dicht gaat. Het album is zeker een toevoeging voor de Jeff Healey fans. Geen uitmelkerij met demo’s en live songs, maar een volwaardig goed album. Iets waar Bonamassa zeker even aandachtig naar gaat luisteren.